fbpx

Ludvig Skog

En helt digital ekonomitjänst för den mindre skogsägaren

Enkel och smidig hantering av din bokföring, bokslut och deklaration i en och samma tjänst. Allt du behöver för ett tryggt skogsägande. Du hanterar alla underlag digitalt via vår skräddarsydda app. Vårt specialistteam gör sedan löpande bokföring, bokslut och deklarationsplanering med sin djupa kunskap inom skog och ekonomi. Därefter har du möjlighet att digitalt få rådgivning och anpassad planering utifrån dina behov. Efter året görs en avstämning av antalet verifikat så att du betalar rätt pris för din tjänst.

En helt digital tjänst för den mindre skogsägaren med upp till 150 verifikat per år.

Tryggt, nära och flexibelt – dina behov styr vad vi levererar

Smidiga lösningar

Slipp springa fram och tillbaka till brevlådan eller komma in med pärmar med kvitton. Hos oss jobbar du digitalt. Skicka enkelt in ditt material via vår skräddarsydda skogsapp eller din mail så sköter vi resten. Det gör det möjligt för dig att vara var som helst i världen, men bara ett knapptryck bort från oss och din bokföring.

Personlig rådgivare

Tjänsten är gjord för att vara smidig och helt digital. Har du frågor finns dock alltid rådgivare ett mejl bort och personlig rådgivare vid deklarationsplanering och möte digitalt om så önskas. Din skogsverksamhets ekonomihantering och redovisning är i helt trygga händer. Har du ytterligare verksamhet utöver skogen se våra övriga tjänster här.

Se våra olika paket nedan!

Har du vuxit i företaget, då justerar vi enkelt ditt paket till nästa nivå.

Hur fungerar det?

1 / 10

Vilket paket passar din verksamhet?

Uppskatta hur många verifikationer din verksamhet har under ett år och välj paket därefter. Kolla hur många enskilda verifikat du hade föregående år och anpassa sedan om det varit mer eller mindre i verksamheten. Ett verifikat är en faktura, avräkning eller kvitto.

2 / 10

Registrera dig som kund

Efter val av paket fyller du i din e-postadress och klickar i om det är första året som skogsägare eller ej. Är det flera delägare i fastigheten som vill signa denna tjänst så drar du enkelt på reglaget i formuläret, priset uppdateras därefter. Fyll i alla personuppgifter, beteckning för skogsfastighet och gå vidare. Har du valt flera delägare så kommer det upp formulär för person 2, person 3 osv. När klart klicka på ”Skapa avtal”.

3 / 10

Signera avtal

Efter registrering skapas ett avtal i form av en offert för underskrift. Vi skickar avtalet till den mejladress du angett under person 1 som också blir avtalspart. Via länken kommer du till ditt avtal som du signerar elektroniskt med Mobilt BankID.

4 / 10

Välkomstmail

Välkommen som kund! När avtalet är signerat får du inom kort ett välkomstmejl med instruktioner och all nödvändig information du behöver för att komma igång.

5 / 10

Fota och skicka in ditt material

Ladda ned appen via App store eller Google Play. Sök på ”Ludvig Skog”.

Du kan med fördel skicka in ditt material löpande men vi behöver det som senast den 31/3 ​för att vi skall kunna leverera din deklaration i tid för verksamhetsåret.

6 / 10

Meddela när komplett material är inskickat

I samband med årsskiftet kommer vi att påminna dig om att skicka in bokföringsmaterialet. När du är klar meddelar du oss enkelt i appen genom att meddela ”Inlämning slutförd”.

7 / 10

Bokföring och bokslut färdigställs

När du skickat in allt för året så sätter vårt team igång med bokföring och bokslut. Är det några frågetecken på vägen eller något vi saknar så kontaktar vi dig.

8 / 10

Kontakta oss om du har frågor

Du är alltid välkommen att kontakta våra konsulter vid eventuella frågor. Detta gör du via appen, kategori Meddelande. Fyll i och skicka så återkommer vi till dig.

9 / 10

Deklarationsmöte kan bokas

När bokslutet och deklarationen är förberedda kontaktar vi dig för att gå igenom de. Vi bokar gärna in ett digitalt möte om så önskas för genomgången, vid eventuell justering av din deklaration kopplat till skogen eller om det är något ytterligare ni behöver hjälp med.

10 / 10

Genomgång och skicka in deklaration

När deklarationen är klar så skickas den in digitalt. Sista steget är att du signar deklarationen med Mobilt BankID på skatteverkets hemsida. Klart!

Vanliga frågor och svar

Kan ni hjälpa till med hela deklarationen?​

Absolut, I tjänsten ingår INK1, N6 och NE bilagan så ytterligare bilagor blir en tilläggstjänst.

Ingår rådgivning?​

Det ingår 30 minuters rådgivning vid deklarationsmötet.

Vi är flera delägare men bara jag som vill signa tjänsten. Hur gör jag?

Välj en deklaration på första sidan i registreringsformuläret. På nästa sida, där du fyller i dina uppgifter drar du på reglaget ”Ägarandel” för att meddela oss hur stor del av fastigheten du äger.

Jag har ytterligare verksamhet?​

Inga problem! Med denna produkt riktar vi oss dock till din skogsverksamhet! Vill du att vi sköter bokföringen i dina andra verksamheter också så hittar du det här.

Jag är osäker på hur många verifikat jag har per år​?

En faktura är generellt ett verifikat oberoende av hur många sidor just den fakturan innehåller. En avräkning från ett skogsbolag och ett årsbesked från exempelvis bank är två verifikat. Alla underlag över inköp, lån, försäljning och årsbesked som avser din skogsverksamhet är ett bra riktmärke för hur många verifikat du har!

När kommer min faktura​?

Din faktura kommer i förskott enligt intervallet du valde vid registrering, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Signar du tjänsten senare under året behöver vi få betalt upp till den perioden för att sedan fortsätta med frekvensen du valt.

Vad händer om det blir fler verifikat än jag angett?

Då debiterar vi 30 kr per överstigande verifikat på er slutfaktura för bokslutsåret. Efter året gör vi en avstämning så du betalar rätt pris för din verksamhet och kan här enkelt justera ditt paket.

När behöver ni ha mitt material?​

Du kan med fördel skicka in material löpande, vill du få en förberedd delårsrapport behöver vi ditt material per och senast den 30/9. Senast den 31/3 behöver vi ditt sista material för föregående år. När allt är inskickat så meddelar du det enkelt via appen.

Jag hittade ett underlag efter deadline​, hur gör jag med det?

Det går bra att skicka in. Även om deadline ska följas så följer vi ändå upp om nya saker har skickats in. Viktigt att detta meddelas som vanligt i appen! Ju längre du väntar med att skicka in nytt material desto mer sannolikt att bokföringen blir ofullständig och/eller att sent inkomna underlag bokförs på nästkommande period.

Måste jag vara momsregistrerad?

Ja det behöver du, moms som deklareras årsvis. Är du inte registrerad så gör du det enkelt via verksamt.se.

Vem är ansvarig om det blir fel mot skatteverket?

Som ytterst ansvarig för bokföringen och att det blir korrekt mot Skatteverket är kunden! Du ger oss fullmakt att deklarera och utifrån inlämnat underlag och vår kunskap ser vi till att deklarera i ditt ställe – efter genomgång av deklarationen med dig såklart!.

Jag har inte fått mitt avtal?​

Börja med att kolla om det hamnat i skräpkorgen. Finns det inte där kontakta oss här så hjälper vi dig.

Var hittar jag min fastighetsbeteckning​

Den hittar du hos Skatteverket eller Lantmäteriet.

Vad kan jag dra av i min näringsverksamhet?

Allt som är direkt hänförligt till näringsverksamheten.

Jag hittar inte kvittot på ett köp till näringsverksamheten, hur gör jag för att ta upp detta?

Här behöver du hitta kvittot eller något underlag som styrker inköpet.

Jag har ett kvitto med både privata och köp till näringsverksamheten, hur gör jag med dessa?

Stryk över det som är privat på kvittot och leverera in det.

Hur går jag tillväga om jag vill ta upp kostnaden för den el som förbrukas i mina ekonomibyggnader?

Skriv på kvitto hur stor % som avser din näringsverksamhet eller använd kommentarsfunktionen i appen.

Behöver jag spara underlaget när jag skickat in?

Du som kund ansvarar över arkiveringen av materialet, enligt gällande lagar och regler upp till 7 år. Är det få verifikat föreslår vi att du har en plastficka där du sparar materialet. Är det flera verifikat så är det bästa sättet att arkivera materialet genom att ha en pärm med plastficka/flik per inskickad bunt. Markera bunten med en post-it lapp som du skrivit batchnr på.

Vad är ett batchnr?

Batchnr består av datum och klockslag som materialet är inskickat. När du fotat klart och skickat in materialet med appen så får du ett batchnr för bunten. Detta gör det lättare att hitta materialet.

Kan flera personer använda appen?

Ja, alla på företaget kan använda appen och inga inlogg krävs.

Hur ser jag materialet jag skickat in?

På första sidan lagras alla buntar som fotats av och skickats in märkt med batchnr.

Hur gör jag med redan digitala underlag?

Appen används endast vid digitalisering av fysiska underlag. Har du ett underlag i din mailkorg kan du bara vidarebefordra till den mailadress med den kategorin som underlaget avser.

Hur skickar jag in underlag som inte skall bokföras och inte matchar någon kategori?

Använd då kategorin som heter ”Övrigt”.

Var hittar jag mejladressen dit jag ska skicka in material?

Appen genererar en mejladress utifrån val av kategori för underlaget som du väljer att scanna. Den mejladressen kan du sedan använda för att skicka in material som du får direkt på din mejl!

Appen stängs ned precis när jag ska skicka materialet eller jag kan inte trycka på skicka knappen. Vad beror det på?

Du behöver ha en native mailapplikation installerad med ett konto för att skicka in material. Det är inte själva appen som skickar materialet utan det är din egna mailadress. Detta gäller endast för iPhoneanvändare.

Har du frågor? Kontakta oss!