När Max Stare tog över webb- och designbyrån Björnmamman, ett aktiebolag med åtta anställda, för fem år sedan använde de sig av Ludvig & Co som ekonomirådgivare. Eftersom samarbetet var väl fungerande, kändes det tryggt och naturligt att fortsätta arbeta tillsammans. Idag hjälper Ludvig & Co Max med bland annat löpande redovisning, bokslut, löneutbetalningar och affärsrådgivning. Han har nära kontakt med sin rådgivare, som under åren har blivit en viktig part i företagets utveckling.
Att driva företag ska vara kul
Det som gör att Max valt att driva eget företag är att det är kul, utmanande och givande. Han kan inte planera så långt i förväg vilka uppdrag han kommer att jobba med. Ena dagen jobbar han med att utveckla en tjänst och andra är han ute och träffar kunder. Det är viktigt att aktivt jobba med att hela tiden ha saker i rullning och vara öppen för nya vändningar.
“För mig är det viktigt att alltid ha tid och energi över till att kunna fokusera på kärnan i företaget – det vill säga själva produktion, projektledning och att träffa kunder”, berättar Max. För honom är det därmed en stor fördel att slippa sitta med administrativa uppgifter som redovisning eller lönehantering, som annars kan ta mycket tid av vardagen.
Innan Max tog över Björnmamman var han frilansare inom samma bransch och skötte allt det administrativa själv, vilket gav honom mindre tid över till det faktiska jobbet. Idag tycker han att det är skönt att slippa ta det dagliga ansvaret för den ekonomiska biten – och att ha någon att ringa när det dyker upp skattefrågor eller när man behöver någon att bolla affärsidéer och utveckling med.
“Vi pushar mycket för att det ska vara roligt att komma till jobbet, därför är det värdefullt för mig att få den där extra tiden till att värna om mina medarbetare och arbetsmiljön”, menar Max.
När jag tog över Björnmamman fick jag direkt en bra känsla för Ludvig & Co. Det kändes självklart att vi skulle fortsätta använda oss av dem.
Digitalisera bort utmaningar i vardagen
Max berättar att de nyligen börjat använda sig av ett system för digital hantering av fakturor, vilket har effektiviserat fakturahanteringen märkbart. Idag tar de i första hand bara emot och skickar digitala fakturor. Det nya systemet gör det också möjligt att scanna in kvitton direkt via mobilen, vilket underlättar hanteringen betydligt. Detta är en lösning som Ludvig & Co introducerade och har pushat för under en längre tid.
“I början var vi tveksamma till att byta från vårt analoga system”, berättar Max. “Men så småningom lyckades Ludvig & Co övertala oss och det är vi mycket tacksamma för, då det sparar oss massor med tid. Vi pushar alltid för att våra kunder ska införa olika digitala lösningar, men i det här fallet hade vi inte ännu haft tid att göra det själva. I regel försöker vi hela tiden att effektivisera våra processer och minimera uppgifter som tar tid från produktionen. Att införa ett system för digital hantering av fakturor blev ännu ett steg i rätt riktning.”
Affärsutveckling med företagsråd
En av de mest tidsbesparande arbetsuppgifterna som Ludvig & Co har tagit över är lönehanteringen.
“Det enda vi behöver göra är att skicka in tidrapporterna varje månad, så sköter de löneutbetalningarna och skickar in informationen till Skatteverket”, berättar Max.
Ett par gånger per år sitter också en rådgivare från Ludvig & Co med i Björnmammans företagsråd, där det främst pratas strategier och utveckling. Max menar att det är bra att ha någon utifrån som kan komma med råd och pusha för att få saker gjorda. I företagsrådet kan övriga medlemmar bolla förslag med Ludvig & Co – och därefter ser rådgivaren alltid till att de följs upp.
Jag kan verkligen rekommendera den här sortens företagsråd för företag som kanske saknar en styrelse med flera drivande personer. Då kan det vara en smart idé att ta in kompetens utifrån. Vi har fått många konkreta tips på hur vi effektivisera och bli bättre.
Ludvig & Co finns dessutom alltid tillgängliga för att svara på frågor om till exempel skatter och för att ge juridisk hjälp med deklarationen. Max berättar att han alltid får snabb respons och ett personligt bemötande, vilket han uppskattar. När det kommer till frågor rörande just skatt är det ofta akuta ärenden, som kräver snabba svar.
Ludvig & Co är ett stort företag, men de är alltid tillgängliga och jag får enkelt kontakt och ett familjärt bemötande av alla som jobbar där. Det är snabba puckar och jag får hjälp med sådant som hade tagit evigheter att fixa på egen hand.
Framtida mål om tillväxt
“I framtiden har vi som mål att växa ännu mer, berättar Max. “Under den senaste månaden har vi fått två nya kollegor och vi vill gärna bli ännu lite större – för att kunna ta oss an fler intressanta kunder. Ludvig & Co kommer vara med oss i utvecklingen genom företagsrådet, tills vi har blivit så pass stora att vi kan få in den kompetensen själva i styrelsen. Ju mer vi växer, desto svårare blir det att ha koll på skatter, löner och redovisning. Så det känns tryggt att fortsätta ha Ludvig & Co som ett stöd i de här frågorna.”
Namn: Max Stare
Företag: Björnmamman AB
Ort: Skellefteå/Stockholm
Bransch: Webb- och design
Operativt sedan: 2000