fbpx

Redovisningstjänster och bokföringstjänster

Personliga redovisningstjänster och bokföringstjänster nära dig

  • Srf-auktoriserade redovisningstjänster
  • Din egen redovisningskonsult
  • Reservkonsult redo som backup
  • Vana att stötta i just din bransch
  • Snabba och raka svar på dina frågor
  • Ekonomi, juridik och skatt på ett ställe!

Auktoriserade bokförings- och redovisningstjänster som förenklar din vardag

Ludvig & Co erbjuder digitala lösningar som gör din bit av bokföringen enkel. Framförallt håller vi vad vi lovar och ser till att din redovisning blir rätt från början. Du kan lita på att rapporteringen utförs korrekt. Med vår rådgivning i bakhuvudet kan du också fatta väl underbyggda beslut. Du kan dessutom känna dig trygg i att vi lämnar in allt som ska till Skatteverket i tid.

När du väljer våra löpande bokföringstjänster och redovisningstjänster får du en personlig redovisningskonsult, som följer dig varje månad och som du kan kontakta när du har en fråga eller behöver råd. Till exempel kring val av revisor eller hur mycket du ska ta ut i lön.

Du kommer alltid kunna räkna med att lämna våra samtal med en tydlig förklaring och lösningar på dina utmaningar. Med personliga redovisningstjänster blir vi din egen ekonomiavdelning i konsultformat, som löser det löpande arbetet och saker som kommer upp – korrekt, i tid och utan onödigt krångel.

Kompletta tjänster inom redovisning och bokföring

Löpande bokföring

Att sköta bokföring på egen hand är både krångligt och tidskrävande för dig som inte har rätt kunskap och processer. När du anlitar oss för tjänster inom redovisning kan du känna dig trygg i att pappersarbetet blir korrekt utfört och inlämnat i tid.

Bokslut och årsredovisning

Vi sammanställer ditt bokslut eller årsredovisning enligt konstens alla regler. Utöver det praktiska arbetet kan vi dessutom erbjuda dig rådgivande redovisningstjänster i samband med bokslutet. Som råd kring skatt, bokslutstransaktioner, justeringar och placering av vinst.

Deklaration

När du gör oss till deklarationsombud kan vi skapa och skicka in dina deklarationer åt dig. Du får även hjälp att välja rätt avdrag och annat stöd som säkrar en deklaration där du inte betalar mer än du borde. Givetvis håller vi koll på datumen. Du får också information om vad du är skyldig Skatteverket och när du ska betala dem.

Momsdeklarationer

Med redovisningstjänster från Ludvig & Co kan du släppa momsredovisningen, för alltid. Momsredovisningen utförs korrekt och lämnas givetvis alltid till Skatteverket i tid. Du kan ta hjälp av oss även om du driver både momspliktig och momsfri verksamhet.

Rapport om årsredovisning

När vi gör ditt bokslut får du en rapport om årsredovisning. Den fungerar som en kvalitetsstämpel, eftersom vi är en certifierad redovisningsbyrå genom Srf Konsulterna. Dessutom blir rapporten ett värdefullt beslutsunderlag för dina ekonomiska vägval.

Avstämningar & månadsrapportering

Som en del av våra löpande bokföringstjänster ingår regelbundna avstämningar och rapporter. De ger dig inte bara god översikt på din företagsekonomi. Du får också en naturlig kontaktpunkt med ett proffs på ämnet. Ni kan till exempel diskutera ditt pensionssparande, vilken lön du bör ta ut och hur du kan öka företagets vinst.

Periodisk sammanställning

Med oss kan du som har ett momsregistrerat företag som säljer momsfritt till företag i andra EU-länder få hjälp att sammanställa informationen om den försäljningen – för den periodiska sammanställningen.

Kassaflödesanalys

Den här redovisningstjänsten passar dig med ett företag som står inför en ekonomisk utmaning som du vill hitta orsak och lösningar för. Det är också möjligt att banken har bett dig göra en kassaflödesanalys.

Lönehantering

Tänk om du aldrig mer behövde oroa dig över hur lönen ska anpassas vid sjukdom, semester eller föräldraledighet? Vi tar över hela eller delar av din lönehantering – och utgår från dina förutsättningar vad gäller timrapportering och liknande.

Fakturaskanning

Med oss kan du hantera leverantörsfakturor helt digitalt. Du behöver inte ta emot brev och skanna in. Istället skickas fakturorna in direkt i systemet och du ser när du ska attestera något.

När du skickar fakturorna digitalt med oss skickas också betalfiler till banken med alla uppgifter de behöver. Det minimerar riskerna för fel.

Fakturering

Fakturor som betalas sent eller inte skickas kan givetvis ha negativa konsekvenser för ditt företag. Till exempel är påminnelser och inkasso tråkigt när du själv missar att betala. Med våra bokföringstjänster får du tillgång till system som gör faktureringen enklare för dig.

Råd kring juridik, skatt med mera

Inom Ludvig & Co finns inte bara kompetens inom redovisningstjänster och bokföringstjänster, utan även på andra områden. Som juridik, lön, skatterådgivning och fastigheter. I och med det kan vi samarbeta så att du får ut så mycket som möjligt av din investering i oss.

Vad kostar våra redovisningstjänster?

Nöjdkundgaranti första 90 dagarna

Är du inte nöjd med oss som partner så får du pengarna tillbaka.  Det viktigaste för oss är att vi har nöjda kunder. Våra kunder ger oss betyget 9 av 10* och vi känner oss därför trygga med att du också kommer bli nöjd med oss som din ekonomipartner. Skulle vår tjänst mot förmodan inte motsvara dina förväntningar kan du avsluta samarbetet med oss under de första 90 dagarna från kontraktstecknandet och få tillbaka kostnaden för den löpande redovisningen**.

* Genomsnittsbetyg för kundupplevelsen av vår rådgivning i vår löpande kundundersökning
** Fullständiga villkor för vad som gäller för erbjudandet regleras i ditt uppdragsavtal med oss

Fördelar med att välja Ludvig & Co för dina redovisnings- och bokföringstjänster

Heltäckande redovisnings- & bokföringstjänster

Du kan lämna över hela din redovisning och bokföring till oss. Du kan också behålla vissa delar själv. Vi har inga färdiga paket med redovisningstjänster utan formar hjälpen du får efter vad du behöver och vill ha hjälp med.

Specialiserad konsult med ersättare redo

Eftersom vi är en stor byrå har våra redovisningskonsulter fått möjlighet att specialisera sig, inte minst mot olika branscher. Tack vare den spetskompetensen fångar vi upp det andra missar och hittar förbättringsmöjligheter för din företagsekonomi. Att din ordinarie redovisningskonsult alltid har en reservkonsult som parhäst säkrar att din redovisning alltid lämnas in i tid.

Redovisningstjänster nära dig och ett samtal bort

Med över 130 lokalkontor runt om Sverige finns vi kanske närmare dig än du tror. Du är alltid välkommen på ett möte i verkligheten. Du har också kontaktuppgifter som går direkt till din redovisningskonsult. Så med våra redovisnings- & bokföringstjänster är goda råd aldrig mer än ett mail eller telefonsamtal bort.

En auktoriserad och kvalitetssäkrad bokföringsbyrå

Att vår redovisningsbyrå är certifierad av Srf Konsulterna är en kvalitetsstämpel på allt arbete vi utför. Srf delar nämligen ut sin certifiering för att de som köper in bokföringstjänster lättare ska kunna välja seriösa aktörer – som följer arbetsprocesser enligt branschstandard och är villiga att bli kvalitetskontrollerade.

Smarta digitala lösningar - online och i din mobil

Även om vi kan hantera all din redovisning behöver vi fortfarande få in ditt underlag, som kvitton och fakturor. Mycket kan vi lösa genom digitala lösningar och automatiseringar, så att du inte behöver göra något alls. De fysiska underlag du trots allt får kan du enkelt fota av och skicka in direkt med mobilen.

Betala endast för de tjänster du är i behov av

Eftersom vi skräddarsyr ditt tjänsteerbjudande efter ditt företag behöver du aldrig betala för några bokföringstjänster som du inte vill ha. Dessutom är det enkelt att skala upp eller ner hjälpen du får av oss allt eftersom.

Vi tar hand om allt – så enkelt är det att anlita oss för tjänster inom bokföring och redovisning

Byt från annan redovisningsbyrå

Att byta till våra redovisningstjänster/bokföringstjänster är enkelt. Redan från början får du kontaktvägar för frågor, men vi strävar efter att det ska vara så smidigt att du inte ska behöva höra av dig.

Så här går det till:

  1. Du kontaktar oss för första gången.
  2. Efter dialog kommer du förhoppningsvis fram till att du vill få en offert.
  3. Vi tar fram ett erbjudande med bokföringstjänster/redovisningstjänster utifrån informationen vi har fått om ditt företag.
  4. Du och vi skriver på ett avtal.
  5. Det har blivit dags att komma igång. Vi behöver läsaccess till ditt företags bankkonto, för att kunna se men inte röra kontot. På så sätt slipper du skicka kontoutdrag manuellt.
  6. Du anmäler oss också som deklarationsombud, för att vi ska kunna skicka in ditt företags deklarationer till Skatteverket åt dig.

Som sagt, du är välkommen att be om hjälp i varje steg av uppstarten och när vi kommer igång med löpande redovisningstjänster.

Nystart

Har du aldrig köpt in redovisningstjänster förr? Vi är vana att hjälpa företagare som dig på banan, lika väl som de mer etablerade. Vi vet att du troligen har mycket på ditt bord. Därför ser vi till att ge tydliga instruktioner i hur du tar fram dokumentationen och liknande som vi ber om. Du kan givetvis alltid höra av dig.

Vare sig du har nybörjarfrågor eller komplicerade spörsmål om bokföringstjänster och redovisningstjänster kan din redovisningskonsult hjälpa dig. Givetvis kan vi också stötta dig i att komma igång med våra digitala verktyg. Det brukar gå ganska fort, men alla behöver vi hjälp ibland.

Exempel på en vanlig månad med våra redovisningstjänster – steg för steg

Steg 1 – Du skickar underlag

Du skickar in det underlag som inte landar automatiskt i systemet. Fysiska kvitton och fakturor fotar du till exempel av med appen ”Ludvig Skicka”.

Steg 2 – Din konsult sätter igång

Vid en överenskommen dag ska allt underlag vara på plats, så att din redovisningskonsult kan sätta igång med dina bokföringstjänster för perioden.

Steg 3 – Konsulten ordnar och skickar rapportering

När redovisningstjänsterna är utförda skapar konsulten rapportering till dig och Skatteverket. I din rapport kan du se företagets intäkter i förhållande till utgifter, vad du är skyldig Skatteverket och en kommentar från redovisningskonsulten.

Steg 4 – Du får rådgivning

Du kan kontakta redovisningskonsulten för frågor kring företagsekonomin när som helst under perioden. Vi brukar även ha regelbundna avstämningar med dig som använder våra löpande redovisningstjänster, med mellanrum efter vad som passar dig.

Redovisningstjänster för alla företagsformer

Aktiebolag

Att driva aktiebolag innebär att bekanta dig med ett omfattande regelverk. Det är en stor omställning, även om du har drivit företag med andra bolagsformer tidigare. Även när du är van att driva AB får du ständigt nya strategiska beslut att fatta och har ett kassaflöde som det är viktigt att hålla ögonen på. Med en redovisningskonsult hos oss får du en van rådgivare och utförare, som kan allt vad det innebär med redovisning och bokföring inom aktiebolag.

Enskild firma

Oavsett hur liten din enskilda firma är så är byråkratin stor. I takt med att verksamheten växer blir byråkratin bara större. Att hantera allt från avskrivningar till moms på egen hand eller med undermålig hjälp ger dig inte rätt förutsättningar att leva det företagarliv du vill. Med en redovisningskonsult hos oss får du någon du alltid kan ringa för rådgivning – och framförallt kan du släppa stora delar av den administration du sitter med idag. Läs mer om redovisningshjälp för enskild firma.

Handelsbolag och kommanditbolag

Stabila bokföringstjänster blir en enorm trygghet för dig med handelsbolag, eftersom du är personligt ansvarig för företagsekonomin. Med en kompetent yrkesman i ryggen kan du vara trygg i att saker utförs korrekt och i rätt tid. Dessutom kan du ta in mer eller mindre omfattande bokföringstjänster/redovisningstjänster utifrån hur saker utvecklar sig.

Ideell och ekonomisk förening

Ekonomin är en tidstjuv för dig som engagerar dig i föreningslivet, samtidigt vet du att den är central för att kunna bedriva någon som helst verksamhet. Med en kunnig redovisningskonsult är du och föreningen trygga i att saker går rätt till – och ni får mer tid över till det ni faktiskt vill ägna er åt. Dessutom kan vår rådgivning bidra till en stärkt föreningsekonomi. Inte minst genom att säkra att ni inte dras med onödiga kostnader.

Hitta ditt lokalkontor – kom förbi och diskutera redovisningstjänster

Många gillar att komma förbi och prata redovisning på plats i ett av våra kontor. Andra trivs bättre med digital kontakt. För oss går både och bra – och kanske finns vi närmare dig än du tror!

Ludvig & Co har nämligen fler än 130 lokalkontor runt om i Sverige. Givetvis hörs vi gärna på mail, telefon och digitalt också. Allra viktigast är att kontakten i samband med våra redovisningstjänster/bokföringstjänster sker på dina villkor.

Hitta kontor

Gör en offertförfrågan

Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.

Vanliga frågor och svar om redovisningstjänster och bokföringstjänster

Till vilka branscher hör företagen som Ludvig & Co jobbar med?

Väldigt olika skulle vi säga! Det kan vara allt från handeln till bygg och lantbruk.

Redovisning skiljer sig inte så mycket åt mellan olika branscher. Men det är i detaljerna som det stora värdet för dig ligger. När din redovisningskonsult har erfarenhet av uppdrag med företag inom din bransch kan han eller hon hjälpa dig fånga saker innan de eskalerar och presentera proaktiva förslag – just utifrån branschens förutsättningar.

Eftersom vi är en stor byrå med många redovisningskonsulter har de fått möjligheten att specialisera sig, inte minst mot branscher. Så om du exempelvis driver byggföretag kan du få hjälp av en person som redan har erfarenhet inom byggredovisning och känner till bra lösningar för vanliga utmaningar som hör till.

Måste jag som enskild företagare anlita ett företag för bokföringstjänster?

Nej, det är alltid frivilligt att ta in rådgivning och hjälp med redovisningen. Vissa företag har däremot revisionsplikt och måste ha revisor (som gör en oberoende granskning av redovisningen när den redan är klar). Huvudregeln är dock att enskilda firmor inte behöver ha revisor, även om undantag finns.

Ingår rådgivning när jag anlitar Ludvig & Co för redovisningstjänster?

Ja, rådgivning ingår i våra redovisningstjänster/bokföringstjänster. Inte minst genom att du kan kontakta din redovisningskonsult med frågor, ni har regelbundna avstämningar och du får en rapportkommentar efter varje period.

Du kan även ta in större rådgivningsinsatser (exempelvis med mer omfattande uträkningar), men då som en extra redovisningstjänst.

Erbjuder ni alla redovisningstjänster digitalt?

Ja, det är möjligt att hantera hela din kundrelation med oss digitalt. Samtidigt är vi en byrå med anor långt bak i tiden – och vet hur värdefullt det kan vara att ses i verkligheten. Därför finns vi fortfarande med lokalkontor på över 130 platser i Sverige. Allt för att värna om den personliga kontakten.

Redovisningstjänster och bokföringstjänster kan kännas kalla och byråkratiska, men med det personliga hoppas vi kunna göra upplevelsen varm och trygg för dig.

Om du upplever att det är enklare att hålla kontakt på telefon eller digitalt går det lika bra, den personliga redovisningskonsulten finns tillgänglig så också.

Vilka program arbetar ni med för era redovisningstjänster?

Vårt huvudsakliga system är Fortnox. Till det går det bra att koppla på de flesta försystem som du kanske har eller skaffar på egen hand.

Behöver jag ett eget bokföringsprogram?

Nej, det ordnar vi åt dig när du anlitar oss för löpande redovisningstjänster och bokföringstjänster.

Tar ni ett helhetsansvar för att min bokföring och redovisning är korrekt?

Vi tar ansvar för att hantera underlaget som du lämnar in till oss på rätt sätt, men du ansvarar för att underlaget du lämnar in är korrekt. Vi flaggar dock upp för dig när vi ser saker i underlaget som vi har frågor om.

Vi tar även ansvar för att arbeta enligt tidsplan och lämna in det som ska till Skatteverket i tid. Det är under förutsättningen att du lämnar in underlag till oss enligt överenskommelse, så att vi kan utföra arbetet.

Hur skickar jag in material som kvitton?

Du använder appen Ludvig Skicka (Laddas ner via App store eller Google Play) för att fota av och skicka in kvitton. Lättast är att göra det så snart du får dem, så slipper du sätta dig ner och registrera massor av papper på en och samma gång.

Vissa underlag kan vi ordna så att de kommer in automatiskt i systemet.

Stöter du på ett kvitto eller annat underlag som du inte vet hur du ska skicka in, hör av dig till din redovisningskonsult så får du hjälp.

Innefattar era redovisningstjänster att både skicka och ta emot fakturor?

Både ja och nej. Systemet vi använder (och som du får tillgång till) heter Fortnox – och gör det jättelätt att skicka fakturor och ta emot fakturor.

Det tar ungefär lika lång tid för dig att skapa underlaget vi behöver för att skriva en faktura, som det hade tagit för dig att skriva fakturan själv. Därför brukar vi råda kunder att skicka sina egna fakturor, även om vi kan göra det om du önskar.

När du skapar fakturor i Fortnox bokförs de direkt när du skickar dem till mottagaren. Det här minskar riskerna för fel, särskilt om du skapar fakturor med en egen mall i exempelvis Excel idag.

I en Excel-mall är det enkelt att missa att byta fakturanummer och liknande. I Fortnox är det betydligt enklare att göra rätt.

Vad ingår i era löpande bokföringstjänster?

Vi anpassar våra upplägg för bokföringstjänster och redovisningstjänster efter vad du vill ha och vad du vill betala för. I många fall väljer kunder bokföring och redovisning, moms, arbetsgivardeklaration och rapportering som grund. Men det finns gott om andra varianter.

Rapporteringen kan till exempel göras månadsvis eller kvartalsvis. Vi har en standardrapport, men vissa vill ha mer detaljerad information i sin rapportering. Då anpassar vi oss efter dig.

Håller ni koll på alla viktiga datum som är kopplade till redovisning?

Ja, det gör vi som en del av löpande redovisningstjänster och bokföringstjänster.

Kan ni hjälpa mig med tidsredovisning?

Det finns system som låter dina medarbetare sköta sin tidsredovisning digitalt, som kan kopplas till bokföringssystemet vi använder (Fortnox).

Vi har testat många tidrapporteringssystem och har kunskap om förutsättningarna i många branscher. Det finns i princip alltid någon inom vår stora byrå som har löst utmaningarna du står inför förr.

Till exempel är vi vana att hitta lösningar som möter förutsättningarna för byggföretag, som ofta har specifika krav på tidrapporteringen. Men vi erbjuder bokföringstjänster oavsett vilken bransch du jobbar i.