I augusti 2017 blev Fathi Bali egenföretagare och startade sitt företag Bali Bygg. Under uppstartsfasen valde han att ta hjälp av Ludvig & co för att underlätta det ekonomiska arbetet. I det här caset berättar han mer om stödet han har fått under sitt första intensiva år som företagare.
Hösten 2017 tog Fathi Bali steget från att vara anställd till att bli sin egen arbetsgivare. I samband med att han startade sitt företag tog han hjälp av Ludvig & co för att få stöd med de ekonomiska delarna. Fathi har lång erfarenhet inom byggbranschen och är utbildad plattsättare. I dag driver han företaget Bali Bygg som gör allt i en byggkedja, från mindre projekt som privata badrum och kök till större byggnationer för företagskunder.
Med en rådgivare från Ludvig & co kan jag fokusera på det jag är bäst på.
Fathi är väldigt nöjd med de tips och råd han har fått under sin företagsresa – som än så länge bara har börjat.
– Det har underlättat för mig att ha en rådgivare eftersom jag nu inte behöver tänka på bokföring och momsregistrering. Allt sådant sköter Jesper åt mig och jag kan fokusera på det jag är bra på, säger Fathi Bali.
Fathi berättar att han får hjälp med den löpande bokföringen och andra ekonomiska frågor. Han ser stora fördelar i att allt sköts digitalt.
– Det är mycket pappersarbete i min bransch, men allt det sköter Jesper åt mig digitalt. Jag fakturerar till kunden och gör offerterna. Resten sköter Ludvig & co – allt från ROT-avdrag till frågor som rör Skatteverket och såklart bokföringen – så att jag inte behöver tänka på det, säger Fathi.
Med tiden vill Fathi utveckla sitt företag och växa med flera anställda
– Jag kan inte sia om byggbranschens framtid, men jag hoppas på att växa med flera anställda. Jag vill utveckla Bali Bygg och mitt mål är att försöka jobba i hela Sverige. Då behöver jag kunna fokusera på verksamheten. Det blir också mer administrativt arbete med lönehantering, och därför ser jag det som självklart att Ludvig & co fortsätter hjälpa mig att sköta företagets ekonomi, säger Fathi.
Ett bra samarbete mellan företagare och konsult är avgörande
Jesper Johansson arbetar som redovisningskonsult och rådgivare på Ludvig & co och har varit Fathis partner sedan starten på företagsresan. Jesper berättar att han bland annat ger råd i frågor som rör prissättning och uppmärksammar Fathi när företaget går bra eller mindre bra och om något måste förändras.
– Som företagare är det värdefullt att ha någon som man kan bolla sådana frågor med. Vi kan ge tips på hur man ska resonera vid till exempel prissättning eller varuinköp, och vilka effekter det kan få för företaget.
Genom att du får siffrorna i realtid hinner du reagera på dem i tid, vilket minskar den arbetsbelastning som pappershantering för med sig.
Om man exempelvis får tio procents rabatt på varor man köper in kan det verka lite för stunden, men i slutändan gör det mycket för företagets utveckling, säger Jesper.
Jesper menar att digitaliseringen har bidragit till att man i dag kan jobba proaktivt med sitt företag, istället för att i slutet på året analysera ekonomiska effekter.
– Genom att du får siffrorna i realtid hinner du reagera på dem i tid, vilket minskar den arbetsbelastning som pappershantering för med sig. Jag och Fathi kommunicerar bland annat digitalt via vår kundportal men även via telefon eller träffar. Fathi är väldigt arbetsam
– han vill göra rätt och lyckas i sitt företagande. Det är kul för mig som konsult att få vara med på hans resa och hjälpa till att optimera hans verksamhet. Fathi brinner verkligen för sitt företag och sina kunder, säger Jesper.
Fathi själv hoppas på ett långt samarbete med Ludvig & co framöver.
– Jag trivs väldigt bra med Jesper och hoppas kunna ha honom som rådgivare hela tiden. Vi har bra kontakt och kan diskutera saker, det uppskattar jag. Jag brukar säga till honom att han ska vara hård mot mig så att allt blir rätt, säger Fathi.
Namn: Fathi Al Bali
Företag: Bali Bygg
Ort: Lindesberg
Bransch: Plattsättare – men gör allt inom bygg
Operativt sedan: Startade augusti 2017