Bokföring
Trygg och enkel bokföring med personlig redovisningskonsult som har särskild koll på byggbranschen
Från bygg, gräv, el och VVS till snickare, målare eller plåtslagare – oavsett yrke är du specialist inom ett unikt område. Det är vi på Ludvig & Co också. Vi har flera decenniers erfarenhet av att stötta hantverkare både i vardagen och inför framtida satsningar. Med experter inom ekonomi hanterar vi allt det som måste fungera fläckfritt; som lön, bokföring och momsredovisning. Våra byggjurister hjälper dig med funderingar eller tvister som kan uppstå specifikt för byggbolag. Du har stora ambitioner, och vårt mål är att få din vardag att rulla på så obehindrat som möjligt.
Oavsett om du arbetar som snickare, stensättare eller VVS-montör så vet vi att det är där du vill lägga din tid – inte att sitta med siffrorna på söndagskvällen, eller krångla med en byrå som inte förstår. Att effektivt kunna sköta bokföring, lönehantering och bokslut kräver tid, kontroll och kunskap. Vi på Ludvig & Co har allt det, så det är enkelt för oss att komma igång.
Lämna över all din löpande administration till oss, och frigör energi till det du är bra på. Vi hjälper dig betala ut löner till dina anställda, hanterar alla dina kvitton och fakturor, ser till att deklarationen kommer in i tid och garanterar att alla siffror hamnar på rätt plats i årsredovisningen. Utan att du behöver flytta på en siffra mer.
Trygg och enkel bokföring med personlig redovisningskonsult som har särskild koll på byggbranschen
Smidig lönehantering med digitala tjänster och en egen lönekonsult som garanterar rätt lön i rätt tid – året runt.
Komplett översikt av företagets år, med insikter i resultat och branschkunniga råd för framtiden.
Rätt skatt och avdrag för byggbranschen med full koll på regler och datum som garanterar att allting sköts enhetligt.
Löpande redovisning som säkerställer att din momsdeklaration alltid blir rätt – från byggmoms till skattehantering.
En komplett redovisningstjänst skräddarsydd för dig med byggföretag. Från lön, kvitto- och fakturahantering till hantering av ROT-ansökan och arbetsgivardeklaration – här ingår allt du kan behöva.
Du berättar om ditt företag – vi fixar resten. Din konsult ber om exakt det som behövs och hjälper dig om du har frågor. Sen sätter vi upp ett avtal som passar dig.
Vi behöver en del behörigheter för att kunna sköta din ekonomi – som tillgång till företagets bankkonto samt rollen som deklarationsombud åt ditt företag. Vi talar om exakt hur du gör.
Vi hjälper till att ta fram relevant historik om ditt företag som vi behöver ha koll på – som uppgifter kring ditt senaste bokslut, kund- och leverantörskontra samt SIE-fil.
I byggbranschen är juridiska utmaningar lika vanliga som spikar och skruvar. För dig som hantverkare är vardagen ofta präglad av osäkerhet kring leveranser, utförande och kostnader – något som kan resultera i oenigheter mellan dig och kunden. En oförutsedd fördröjning kan eskalera till omfattande anspråk på skadestånd. Ett otydligt kontrakt kan leda till oenighet om vem som bär ansvaret för extra materialkostnader.
Många situationer kan undvikas med tydliga avtal, men när tvisten väl har uppstått är det svårt att tolka och tillämpa reglerna om man inte är expert. Vi finns här för att stötta dig längs processens gång (och reda ut om kunden verkligen alltid har rätt).
Ändringar, tillägg och avgående arbeten (ÄTA-arbeten) kan snabbt leda till konflikter om kostnader och tidsplaner. För att lösa en tvist av detta slag krävs förståelse för kontraktsrätten och förmågan att navigera bland utmaningarna, föreslå lösningar och dokumentera varje steg i processen – något vi på Ludvig & Co är experter på.
Entreprenadkontrakt kan vara komplexa och inrymma många tolkningsfrågor, och avtalsskrivningar kräver stor noggrannhet för att undvika missförstånd. Området är präglat av många, ständigt föränderliga lagar och regler, där det är viktigt med insikt i rättigheter och skyldigheter. Ludvig & Co har fullskalig expertis inom entreprenadrätt så du kan överlåta tolkningarna till oss.
Olyckor och skador på arbetsplatsen kan leda till krångliga försäkringsanspråk eller skadeståndskrav. En byggjurist som kan hjälpa till med information och lösningar om hur du skyddar dig själv, dina medarbetare och ditt företag är nyckeln till att undvika finansiella förluster.
Att hålla sig uppdaterad kring ständigt föränderliga byggnormer och lokala regleringar är en utmaning. Missar du en viktig detalj eller nyhet kan det resultera i böter och i värsta fall, stoppade projekt. Med oss i ryggen behöver du inte vara experten i dessa delar.
Konflikter kring leveranser, kvalitet på material eller utförande och betalningsvillkor med underentreprenörer och leverantörer är inte ovanligt. Vi reder ut kontraktsskrivningar och hjälper dig i kommunikationen.
Vi på Ludvig & co är experter på byggjuridik och kan snabbt erbjuda den hjälp som krävs i en snårig situation eller när tvisten väl har uppstått. Så här går vi tillväga.
Kontakta en byggjuristHör av dig till oss direkt och berätta kort om vad du behöver hjälp med. Utifrån din beskrivning hittar vi en lämplig byggjurist inom 48 h som kan planera och uppskatta tidsåtgång för uppdraget.
Om du vill gå vidare med uppdraget skickar du in de eventuella handlingar som du och juristen pratat om. Vi gör en utförlig bedömning av ditt ärende och ger förslag på hur vi kan gå vidare med lösningen.
Om du tycker upplägget ser bra ut och ger ditt godkännande påbörjar juristen sitt arbete – och håller dig löpande uppdaterad kring framstegen.
Som hantverkarkund hos Ludvig & Co kan kapa dina kostnader och få rabatt hos fler än 50 omtyckta leverantörer. Exempelvis kan du ta del av förhandlande rabatter hos byggvaruhandlare som AB Karl Hedin, Beijer Byggmaterial, K-Bygg, K-Rauta och Optimera. Det är kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.
Att sköta redovisningen digitalt är enklare än man tror – och tar framför allt väldigt mycket mindre tid än att hantera bokföringen på papper. Vi hjälper dig att komma igång och berättar exakt vad du behöver göra för att starta upp dina nya digitala processer, eller förbättra dem. När du jobbar med oss på Ludvig & Co hanterar du dina delar enkelt via en app, och vi jobbar med din bokföring i Fortnox som är det ledande redovisningssystemet i Sverige. Smidigt, automatiserat och okomplicerat!
Vi anpassar alltid våra tjänster till dina behov, och du betalar aldrig mer än för det du faktiskt behöver. Som exempel har vi ett redovisningspaket utformat specifikt för hantverkare från 1990 kronor i månaden. Anlitar du oss för juridisk rådgivning i ett specifikt fall så ger vi dig alltid ett rimligt kostnadsförslag utifrån ditt ärende.
Ja. Du får alltid en dedikerad kontaktperson som följer dig hela vägen genom vårt samarbete, oavsett om du anlitar oss för redovisningstjänster eller för juridisk rådgivning. Vårt mål är att du alltid ska vara trygg med oss och lita på att vi lär känna dig och ditt bolag utan och innan. Många av våra kunder inom byggbranschen får ett starkt förtroende för sin personliga kontakt direkt, och har haft samma konsult sedan start – vilket kan röra sig om över 20 år.
Ja! Vi på Ludvig & Co har arbetat tillsammans med en mängd olika kunder inom hantverkare- och byggbranschen i årtionden. Sedan start (när vi fortfarande hette LRF Konsult) har det varit en av våra största och viktigaste specialistområden. Vi arbetar löpande med närmare 5000 olika kunder inom byggsektorn, och över våra nästan 120 kontor landet runt så finns det alltid minst 1 konsult som är nischad inom området.
När du funderar på att anlita oss på Ludvig & Co är det bra att vara förberedd med en del information om ditt företag. Det kan handla om allt från:
Du behöver aldrig dock gissa dig fram till vad som krävs – vi talar om exakt vad vi behöver veta när du kontaktar oss.
Att starta upp löpande redovisningstjänster med oss på Ludvig & Co kan gå på bara ett par dagar. När du hör av dig till oss tar vi omgående reda på vilket behov du har, väljer ut en professionell konsult som passar ditt företag, och samlar in alla uppgifter som krävs för att komma igång. Du skickar tidigare bokslut och pågående fakturor, kvitton och liknande till oss. Behöver vi uppgifter från andra parter eller befintlig redovisningsbyrå så kontaktar vi dem direkt. Vi löser behörigheter och sätter upp digitala tjänster som underlättar arbetet. Sen är vi igång!
När du anlitat oss för löpande redovisningstjänster är det mycket lite som du själv behöver göra varje månad. Genom vår app är det enkelt att löpande skicka in kvitton och leverantörsfakturor som utgör underlag för bokföringen. Hjälper vi dig med lönerna automatiserar vi även den hanteringen.
I bloggen hittar du massor av tips och råd kring ekonomi och andra aktuella frågor för dig som hantverkare.
Läs fler inläggVi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.