fbpx

Hantverkare / Bygg

Ekonomitjänster och juridisk rådgivning för hantverkare och byggföretag

Bokföring, ROT, ÄTA-tvister, byggmoms och avtal – de ekonomiska och juridiska utmaningarna inom byggbranschen är många. Men som hantverkare behöver du själv inte ha koll på varenda liten detalj inom varken bokföring eller byggjuridik för att driva ett lönsamt företag. Vi hjälper dig med dina utmaningar så att du kan fokusera på det du är expert på, och lägga övrig administration och dilemman åt sidan.

Experter som löser utmaningarna i byggbolagets vardag

Från bygg, gräv, el och VVS till snickare, målare eller plåtslagare – oavsett yrke är du specialist inom ett unikt område. Det är vi på Ludvig & Co också. Vi har flera decenniers erfarenhet av att stötta hantverkare både i vardagen och inför framtida satsningar. Med experter inom ekonomi hanterar vi allt det som måste fungera fläckfritt; som lön, bokföring och momsredovisning. Våra byggjurister hjälper dig med funderingar eller tvister som kan uppstå specifikt för byggbolag. Du har stora ambitioner, och vårt mål är att få din vardag att rulla på så obehindrat som möjligt.

Redovisning och bokföring för byggföretag som vill fokusera på hantverket

Oavsett om du arbetar som snickare, stensättare eller VVS-montör så vet vi att det är där du vill lägga din tid – inte att sitta med siffrorna på söndagskvällen, eller krångla med en byrå som inte förstår. Att effektivt kunna sköta bokföring, lönehantering och bokslut kräver tid, kontroll och kunskap. Vi på Ludvig & Co har allt det, så det är enkelt för oss att komma igång.

Redovisningstjänster för bygg och hantverkare

Lämna över all din löpande administration till oss, och frigör energi till det du är bra på. Vi hjälper dig betala ut löner till dina anställda, hanterar alla dina kvitton och fakturor, ser till att deklarationen kommer in i tid och garanterar att alla siffror hamnar på rätt plats i årsredovisningen. Utan att du behöver flytta på en siffra mer.

Våra expertområden inom byggbranschen

5 populära ekonomitjänster för hantverkaren

Bokföring

Trygg och enkel bokföring med personlig redovisningskonsult som har särskild koll på byggbranschen

Löneadministration

Smidig lönehantering med digitala tjänster och en egen lönekonsult som garanterar rätt lön i rätt tid – året runt.

Deklaration

Rätt skatt och avdrag för byggbranschen med full koll på regler och datum som garanterar att allting sköts enhetligt.

Momsredovisning

Löpande redovisning som säkerställer att din momsdeklaration alltid blir rätt – från byggmoms till skattehantering.

 

Redovisningspaketet för byggföretag och hantverkare

En komplett redovisningstjänst skräddarsydd för dig med byggföretag. Från lön, kvitto- och fakturahantering till hantering av ROT-ansökan och arbetsgivardeklaration – här ingår allt du kan behöva.

Hantverkaren AB – från 1 990 kr/månad

Steg för steg – så kommer du igång med redovisningen

Lästips: Så lätt är det att byta redovisningsbyrå

Lämna information och skriv avtal

Du berättar om ditt företag – vi fixar resten. Din konsult ber om exakt det som behövs och hjälper dig om du har frågor. Sen sätter vi upp ett avtal som passar dig.

Lägg till behörigheter

Vi behöver en del behörigheter för att kunna sköta din ekonomi – som tillgång till företagets bankkonto samt rollen som deklarationsombud åt ditt företag. Vi talar om exakt hur du gör.

Ta fram historik

Vi hjälper till att ta fram relevant historik om ditt företag som vi behöver ha koll på – som uppgifter kring ditt senaste bokslut, kund- och leverantörskontra samt SIE-fil.

5 vanliga juridiska utmaningar för dig inom bygg

ÄTA-tvister

Ändringar, tillägg och avgående arbeten (ÄTA-arbeten) kan snabbt leda till konflikter om kostnader och tidsplaner. För att lösa en tvist av detta slag krävs förståelse för kontraktsrätten och förmågan att navigera bland utmaningarna, föreslå lösningar och dokumentera varje steg i processen – något vi på Ludvig & Co är experter på.

Försäkringsanspråk och skadestånd

Olyckor och skador på arbetsplatsen kan leda till krångliga försäkringsanspråk eller skadeståndskrav. En byggjurist som kan hjälpa till med information och lösningar om hur du skyddar dig själv, dina medarbetare och ditt företag är nyckeln till att undvika finansiella förluster.

Byggnadsnormer och regleringar

Att hålla sig uppdaterad kring ständigt föränderliga byggnormer och lokala regleringar är en utmaning. Missar du en viktig detalj eller nyhet kan det resultera i böter och i värsta fall, stoppade projekt. Med oss i ryggen behöver du inte vara experten i dessa delar.

Tvister med underentreprenörer och leverantörer

Konflikter kring leveranser, kvalitet på material eller utförande och betalningsvillkor med underentreprenörer och leverantörer är inte ovanligt. Vi reder ut kontraktsskrivningar och hjälper dig i kommunikationen.

3 steg till snabb juridisk rådgivning

Vi på Ludvig & co är experter på byggjuridik och kan snabbt erbjuda den hjälp som krävs i en snårig situation eller när tvisten väl har uppstått. Så här går vi tillväga.

Kontakta en byggjurist

Kontakta oss

Hör av dig till oss direkt och berätta kort om vad du behöver hjälp med. Utifrån din beskrivning hittar vi en lämplig byggjurist inom 48 h som kan planera och uppskatta tidsåtgång för uppdraget.

Förslag på upplägg

Om du vill gå vidare med uppdraget skickar du in de eventuella handlingar som du och juristen pratat om. Vi gör en utförlig bedömning av ditt ärende och ger förslag på hur vi kan gå vidare med lösningen.

Arbetet startar

Om du tycker upplägget ser bra ut och ger ditt godkännande påbörjar juristen sitt arbete – och håller dig löpande uppdaterad kring framstegen.

Kapa kostnader med Samköpsrabatter

Som hantverkarkund hos Ludvig & Co kan kapa dina kostnader och få rabatt hos fler än 50 omtyckta leverantörer. Exempelvis kan du ta del av förhandlande rabatter hos byggvaruhandlare som AB Karl Hedin, Beijer Byggmaterial, K-Bygg, K-Rauta och Optimera. Det är kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.

Läs mer om Samköpsrabatter

FAQ – Vanliga frågor och svar för hantverkare och bygg

Jag är lite ovan vid att jobba digitalt. Hur svårt är det att digitalisera bokföringen?

Att sköta redovisningen digitalt är enklare än man tror – och tar framför allt väldigt mycket mindre tid än att hantera bokföringen på papper. Vi hjälper dig att komma igång och berättar exakt vad du behöver göra för att starta upp dina nya digitala processer, eller förbättra dem. När du jobbar med oss på Ludvig & Co hanterar du dina delar enkelt via vår app, och vi jobbar med din bokföring i Fortnox som är det ledande redovisningssystemet i Sverige. Smidigt, automatiserat och okomplicerat!

Vad kostar era tjänster?

Vi anpassar alltid våra tjänster till dina behov, och du betalar aldrig mer än för det du faktiskt behöver. Som exempel har vi ett redovisningspaket utformat specifikt för hantverkare från 1990 kronor i månaden. Anlitar du oss för juridisk rådgivning i ett specifikt fall så ger vi dig alltid ett rimligt kostnadsförslag utifrån ditt ärende.

Får jag en egen rådgivare hos er?

Ja. Du får alltid en dedikerad kontaktperson som följer dig hela vägen genom vårt samarbete, oavsett om du anlitar oss för redovisningstjänster eller för juridisk rådgivning. Vårt mål är att du alltid ska vara trygg med oss och lita på att vi lär känna dig och ditt bolag utan och innan. Många av våra kunder inom byggbranschen får ett starkt förtroende för sin personliga kontakt direkt, och har haft samma konsult sedan start – vilket kan röra sig om över 20 år.

Kan ni verkligen min bransch så bra som ni påstår?

Ja! Vi på Ludvig & Co har arbetat tillsammans med en mängd olika kunder inom hantverkare- och byggbranschen i årtionden. Sedan start (när vi fortfarande hette LRF Konsult) har det varit en av våra största och viktigaste specialistområden. Vi arbetar löpande med närmare 5000 olika kunder inom byggsektorn, och över våra nästan 120 kontor landet runt så finns det alltid minst 1 konsult som är nischad inom området.

Vad krävs av mig för att komma igång med era tjänster?

När du funderar på att anlita oss på Ludvig & Co är det bra att vara förberedd med en del information om ditt företag. Det kan handla om allt från:

  • Tidigare årsredovisningar och bokslut
  • Information om andra samarbetspartners och leverantörer för olika tjänster
  • Processer, rutiner och arbetssätt

Du behöver aldrig dock gissa dig fram till vad som krävs – vi talar om exakt vad vi behöver veta när du kontaktar oss.

Hur snabbt kan jag få hjälp med min redovisning?

Att starta upp löpande redovisningstjänster med oss på Ludvig & Co kan gå på bara ett par dagar. När du hör av dig till oss tar vi omgående reda på vilket behov du har, väljer ut en professionell konsult som passar ditt företag, och samlar in alla uppgifter som krävs för att komma igång. Du skickar tidigare bokslut och pågående fakturor, kvitton och liknande till oss. Behöver vi uppgifter från andra parter eller befintlig redovisningsbyrå så kontaktar vi dem direkt. Vi löser behörigheter och sätter upp digitala tjänster som underlättar arbetet. Sen är vi igång!

Hur mycket arbete behöver jag själv göra när jag har anlitat er?

När du anlitat oss för löpande redovisningstjänster är det mycket lite som du själv behöver göra varje månad. Genom vår app är det enkelt att löpande skicka in kvitton och leverantörsfakturor som utgör underlag för bokföringen. Hjälper vi dig med lönerna automatiserar vi även den hanteringen.

Läs vår blogg

I bloggen hittar du massor av tips och råd kring ekonomi och andra aktuella frågor för dig som hantverkare.

Läs fler inlägg
Loading...

Kontakta oss

Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.

Branscher