fbpx

Redovisningskonsult

Vad gör en redovisningskonsult?

  • Din personliga redovisningskonsult
  • Reservkonsult för extra trygghet
  • Råden och stödet du längtar efter
  • Betala bara för det du vill ha
  • Ekonomi, juridik och skatt på samma ställe!

En redovisningskonsult, vad är det?

Redovisningskonsultens arbetsuppgifter går ut på att hjälpa ditt företag med ekonomin. Dels genom att praktiskt utföra exempelvis bokslut och redovisning, dels genom rådgivning i frågor som skatteavdrag, vilken lön du bör ta ut och när det är läge att gå från enskild firma till aktiebolag.

Det handlar alltså om att du får praktiskt, handfast stöd i stora och små ekonomiska frågor. Det är just redovisningskonsulter du får hjälp av när du anlitar Ludvig & Co. Att vi är en certifierad redovisningsbyrå genom Srf Konsulterna är en kvalitetsstämpel på att våra redovisningskonsulter följer branschstandarder för hur vi utför vårt arbete.

Vanliga arbetsuppgifter

  • Skapa bokslut och årsredovisningar
  • Beräkna utdelning
  • Hantera flöden i system, som leverantörsfakturor.
  • Bokföra och redovisa perioder
  • Rapportering till Skatteverket och uppdragsgivare som dig
  • Möten med uppdragsgivare som dig, digitalt eller på plats
  • Svara på telefonsamtal och mail med frågor
  • Rådgivning
  • Hantering av bokföringssystem och stöd till uppdragsgivare i att använda dem.

 

Bloggtips: Därför lönar det sig att anlita en redovisningskonsult

Komplett ekonomifunktion – auktoriserad redovisningskonsult ingår!

Heltäckande ekonomifunktion

  • Personlig konsult
  • Löpande bokföring
  • Momsredovisning
  • Bokslut
  • Årsredovisning
  • Deklaration

Digitala lösningar online och i mobilen

  • Fakturahantering
  • Löneadministration
  • Tidrapportering
  • Kvittohantering
  • Utläggshantering
  • Månadsrapportering

Mer än bara redovisning

  • Sveriges största rådgivningsföretag
  • Över 130 lokala kontor
  • Breda branschkunskaper
  • Specialister inom juridik, skatt och affärsrådgivning

Nöjdkundgaranti första 90 dagarna

Är du inte nöjd med oss som partner så får du pengarna tillbaka.  Det viktigaste för oss är att vi har nöjda kunder. Våra kunder ger oss betyget 9 av 10* och vi känner oss därför trygga med att du också kommer bli nöjd med oss som din ekonomipartner. Skulle vår tjänst mot förmodan inte motsvara dina förväntningar kan du avsluta samarbetet med oss under de första 90 dagarna från kontraktstecknandet och få tillbaka kostnaden för den löpande redovisningen**.

* Genomsnittsbetyg för kundupplevelsen av vår rådgivning i vår löpande kundundersökning
** Fullständiga villkor för vad som gäller för erbjudandet regleras i ditt uppdragsavtal med oss

Låt en personlig redovisningskonsult förenkla ekonomin i ditt företag

Med Ludvig & Co kan du lämna över redovisningen till en kunnig person som säger till när du behöver se över något och ger snabba svar när du har frågor.

Du får telefonnummer och mailadress som går direkt till den här personen. När du vill ses öga mot öga är det bara att boka in ett digitalt möte eller komma förbi ett av våra över 130 lokalkontor runt om i landet.

Du får den där känslan av en ”egen ekonomiavdelning”, med tryggheten i att allt arbete sköts korrekt och följer tidsplanen. Kort och gott – konsulten blir klippan i ditt ekonomiarbete, som gör det möjligt för dig att driva företag i lugn och ro.

Vanliga problem som våra redovisningskonsulter löser:

  • Dialogen med din nuvarande byrå eller konsult fungerar inte.
  • Du oroar dig för att din redovisning blir fel.
  • Du lägger alldeles för mycket tid på administration – vilket stjäl fokus från ditt företagande.
  • Du har ingen du kan ringa eller maila för att få raka svar om redovisning och bokföring.
  • Du har ingen som hjälper dig att göra smarta val med ekonomin. Till exempel med avdrag i deklarationen, hantering av kostnadsökningar och vilken lön du bör ta ut.
  • Ingen säger till dig när företagets kostnader sticker iväg eller fakturor inte betalas.
  • Du har ingen att ta stöd av vid ekonomiska beslut. Till exempel vid investeringar, val av revisor och övergång från enskild firma till aktiebolag.
  • Du har svårt att hålla koll på när lagar och regler uppdateras.
  • Du får inte in momsredovisningen i tid.

Vad kostar det?

Vi har alltid en ersättare redo

Har du tagit hjälp av en enskild redovisningskonsult tidigare, men stött på problem när den personen blir sjuk eller tar semester? Din momsredovisning måste ju ändå in i tid, annars kan du råka på extra avgifter.

Med oss behöver du aldrig oroa dig över det. Du har en ordinarie redovisningskonsult hos oss, så du får den personliga kontakten med en person som verkligen lär känna ditt företag.
Men om din ordinarie konsult av någon anledning inte är tillgänglig, då finns en reservkonsult redo att kliva in. Den här personen har likvärdig kompetens som din ordinarie och har hållits uppdaterad om ditt företags situation.

Trygg redovisning med en auktoriserad redovisningskonsult

Vad innebär det att vara auktoriserad redovisningskonsult?

Redovisningskonsult är ingen skyddad titel, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig det. Däremot får man bara kalla sig auktoriserad redovisningskonsult om man är certifierad genom branschorganisationerna Srf konsulterna eller FAR.

Vi är en certifierad redovisningsbyrå genom Srf Konsulterna. Det innebär inte minst att vi utför vårt arbete enligt branschstandarder och är villiga att bli kvalitetskontrollerade.

Branschstandarderna finns samlade i Rex, som är normgivande för god sed vid redovisningsuppdrag. Rex bygger på en metodik som ska se till att saker blir rätt från början.
Srf har tagit fram sin auktorisering och Rex för att underlätta för dig och andra som ska köpa in ekonomitjänster. Allt för att ni enklare ska hitta seriösa och kvalificerade redovisningskonsulter.

Dessutom blir certifieringen en kvalitetsstämpel på din redovisning, särskilt om du inte har revisor.

Så enkelt kommer du igång!

Vi ser till att det är enkelt för dig att komma igång med vår byrå. Allt du behöver göra är att ta den första kontakten, så hjälper vi dig därifrån. Du kommer alltid ha någon du kan kontakta. Men vi försöker förklara så tydligt vi kan från början, så att det inte ska behövas.

Så går det till att komma igång:

  1. Du hör av dig för en första kontakt.
  2. Låt oss anta att du landar i att du är intresserad av en offert. Vi sätter ihop ett erbjudande utifrån grundläggande information om vanliga månader på ditt företag.
  3. Nästa steg är att du skriver avtal med oss.
  4. Nu ska vi skapa förutsättningarna för vårt arbete, inte minst med läsaccess till ditt företags bankkonto. Läsaccess innebär att vi kan se kontot men inte göra något med det. På så sätt slipper du skicka kontoutdrag manuellt till oss.
  5. Vi blir också gärna deklarationsombud för ditt företag, så att vi kan deklarera åt dig.
  6. Du får givetvis hjälp att komma igång med våra digitala verktyg.

Under hela processen (som är ganska kort) får du tydliga instruktioner och möjlighet att ställa frågor om något känns oklart.

Du behöver inte ha eller skaffa ett eget bokföringssystem, det ordnar vi åt dig. Däremot kan vi integrera de flesta försystem med vårt bokföringssystem.

Så jobbar våra redovisningskonsulter - steg för steg

Steg 1 – Du lämnar in underlag

Du skickar dina underlag, som kvitton och fakturor. De fysiska underlagen fotar du av och lägger in med appen Ludvig Skicka. Kontakta din konsult om det dyker upp ett ovanligt underlag som du vill ha hjälp med.

Steg 2 – Din konsult sätter igång

När det är dags sätter din konsult igång med att redovisa för den senaste perioden.

Steg 3 – Rapportering till dig och Skatteverket

När redovisningen för månaden är klar sammanställer din konsult det hela och deklarerar till Skatteverket å dina vägnar. Du får även vår resultatrapport.

Steg 4 – Du och konsulten stämmer av

Du är välkommen att kontakta konsulten under månaden för frågor. Vi brukar ha regelbundna avstämningar också, med mellanrum efter dina önskemål.

Fördelar med att anlita Ludvig & Cos redovisningskonsulter

Hjälp med just det du vill släppa

Även om det finns vissa saker som de flesta av våra löpande ekonomikunder vill ha hjälp med så sätter vi inga färdiga tjänstepaket. Vi vill inte tvinga dig betala för saker du inte vill ha. Istället skräddarsys upplägget efter vad du behöver

Din konsult är endast ett samtal bort

Att ha någon att ringa eller maila när frågor dyker upp är guld värt på så många områden i livet. Företagsekonomi är inget undantag. Din konsult blir den där självklara personen att kontakta i de fallen.

Auktoriserade redovisningskonsulter

Srf Konsulterna har tagit fram sin certifiering för auktoriserade redovisningskonsulter, för att hjälpa dig som köper in redovisningstjänster att välja seriösa aktörer. Givetvis är vi certifierade.

Redovisningskonsult med spetskompetens inom just din bransch

Att vi har en så stor mängd konsulter innebär att de har fått möjlighet att specialisera sig. Inte sällan efter bransch.

Digitala system som underlättar för dig

Med appen ”Ludvig Skicka” fotar du enkelt av fysiska underlag och skickar dem direkt till bokföringssystemet. Vi kan också sätta upp automatiseringar som minskar ditt arbete med digitalt underlag. Till exempel kan du skapa och skicka fakturor direkt i systemet.

Lokal närvaro i hela Sverige

Med lokal närvaro på över 130 platser i landet är det mycket möjligt att vi finns närmare dig än du tror. Då är du varmt välkommen att komma förbi! Bor du trots allt en bit bort går det lika bra att sköta kontakten med din redovisningskonsult online.

Reservkonsult redo när det oförutsedda händer

Att vi är fler på byrån ger dig bättre leveranssäkerhet, än om du anställer eller anlitar en enda konsult. Om din ordinarie redovisningskonsult är sjuk, på semester eller liknande kliver en reserv in. Den här personen har likvärdig kompetens och har hållits uppdaterad om ditt företag.

Bättre än en egen ekonomiavdelning

På Ludvig & Co finns ett stort antal juniora och seniora konsulter. I och med det finns det både personer som har kompetensen för komplicerade rådgivningsinsatser – och personer som fortfarande lär sig och därför gärna utför mer administrativa uppgifter. Dessutom kan du öka eller sänka uppdragets omfattning med oss, på ett helt annat sätt än du kan göra med en anställd.

Hitta din lokala redovisningskonsult

Med över 130 lokalkontor hittar du oss i stora delar av Sverige. Du är varmt välkommen till lokalkontoren för möten i verkligheten. Om du föredrar telefon eller digitalt går det precis lika bra. Det viktiga för oss är att upplägget passar dig.

Hitta kontor

Karriär som redovisningskonsult?

Som redovisningskonsult hos Ludvig & Co jobbar du med specialister inom lönehantering, juridik, affärsrådgivning, fastighetsförmedling – och givetvis redovisning. Vår byrå har bred kompetens och jobbar med företag från i princip alla branscher, i alla storlekar och bolagsformer. Från lantbruk till byggfirmor och handeln.

Eftersom så mycket finns under Ludvig & Co’s tak har du stora möjligheter till kompetensutveckling.

Om vi låter som en arbetsplats för dig, se våra lediga tjänster.

Gör en offertförfrågan

Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.

Vanliga frågor och svar

Vilket ansvar har en redovisningskonsult och vilket ansvar har jag?

Din redovisningskonsult hos Ludvig & Co har ansvar för att hantera underlaget som du lämnar in. Och att leverera rapportering i tid så att du inte får förseningsavgifter.

Förutsättningen är att du följer överenskommelser och till exempel lämnar in underlag till utsatt datum.

Du är också ansvarig för det underlag som du lämnar in till oss. Om något ser konstigt ut i underlaget kan vi ta upp det med dig, men ansvaret för att underlaget är korrekt ligger hos dig.

Vad kostar en redovisningskonsult i timmen? Har ni fasta priser eller timpris?

Vi arbetar med ett indikativt månadspris. Priset för att anlita en av våra auktoriserade redovisningskonsulter baseras på bland annat hur många kvitton och fakturor ditt företag brukar ha på en månad.

Tidsuppskattning och timpris för en redovisningskonsult kan skilja sig åt. Ha i åtanke att en redovisningskonsult som arbetar effektivare kan ha ett högre pris per timme, men behöva färre timmar.

Är det någon skillnad mellan en revisor och redovisningskonsult?

En redovisningskonsult jobbar för dig – med att ge ekonomisk rådgivning och att utföra din redovisning rent praktiskt. En revisor ska vara oberoende (även om du betalar för arbetet) och ska granska din ekonomi för att säkra att din redovisning stämmer med verkligheten.

I valet auktoriserad redovisningskonsult vs revisor väljer många företag det praktiska stödet och personliga rådgivningen konsulten erbjuder. För även om revisorns granskning är en kvalitetsstämpel som kan hjälpa i dialog med bank och investerare, så kostar revisorn en del. Vissa företag har dock revisionsplikt och måste ha en revisor, men kan givetvis anlita en redovisningskonsult utöver det.

Vad är skillnaden mellan en redovisningskonsult och redovisningsekonom?

Den som är en auktoriserad redovisningskonsult är certifierad av en branschorganisation.

Titeln redovisningsekonom är kanske vanligare bland personer som enbart jobbar med ekonomin för företaget där de är anställda. Redovisningskonsulter har ju konsult i titeln, så det är kanske vanligare att personer med den här titeln jobbar på redovisningsbyrå.

Kan jag hyra eller rekrytera redovisningskonsulter hos er?

Vi kan inte hjälpa dig med rekrytering av redovisningskonsulter, men vi erbjuder interimskonsulter inom ekonomi och redovisning som jobbar på distans eller på plats hos dig.

Att använda en byrå som oss innebär högre leveranssäkerhet än att rekrytera en anställd eller anlita en enskild konsult. Om ansvaret för att utföra din redovisning vilar på en enda person blir det genast sårbart om den personen blir sjuk, vill gå på semester eller inte finns tillgänglig av någon annan anledning. Med oss har du alltid en ordinarie redovisningskonsult, men också en reserv som är redo att kliva in när det oförutsedda sker.

En annan faktor är att arbetsuppgifter inom redovisning kan vara mer eller mindre avancerade. Det kan bli svårt för dig att anställa en tillräckligt senior person som kan hantera de avancerade uppgifterna, men samtidigt är okej med att utföra de mer administrativa.

Dessutom är det mer kostnadseffektivt att anlita en redovisningskonsult från byrå istället för att anställa. En anställning är en fast kostnad, medan ett uppdrag från byrå kan ökas eller minskas lättare över tid.

Finns det risker med att anlita en billig redovisningskonsult?

Möjligheten finns att billiga redovisningskonsulter har satt sina låga priser för att deras arbete inte håller hög kvalitet. I slutändan kan det leda till att det blir fel i din bokföring och redovisning. Håll utkik efter om redovisningskonsulten är auktoriserad av Srf eller FAR.

Även om det inte blir extrema fel i administrationen kommer du troligen snart märka av att den billiga redovisningskonsulten inte har avsatt så mycket tid åt rådgivning och service. Kanske får du dåliga svar på frågor, om du ens får tag på konsulten.

En annan risk är att de kanske inte jobbar effektivt.

Säg att en konsult sätter ett lågt timpris, men inte arbetar särskilt effektivt eller använder rätt systemstöd. En annan konsult arbetar effektivt och har bra system, men ett högre timpris.

I exemplet kan konsulten med högre timpris bli klar med arbetet snabbare, medan konsulten med lågt timpris behöver längre tid. Då är det möjligt att du får betala ungefär samma pris för båda.

Är det någon skillnad på Srf auktoriserade redovisningskonsulter och FAR auktoriserade redovisningskonsulter?

Det är två olika organisationer för auktoriserade redovisningskonsulter, men båda bekräftar ett gott fackmannamässigt kunnande. Skillnaden på organisationerna är att Srf Konsulterna fokuserar på auktoriserade redovisningskonsulter och lönekonsulter, medan FAR även jobbar med revisorer.