fbpx

Deklaration i aktiebolag

Expertrådgivning och hjälp med deklaration för aktiebolag och delägare

Förenkla deklaration i ditt företag med experter på skatt och avdrag

När du anlitar oss för att göra deklarationen för ditt aktiebolag kan du känna dig trygg i att allt lämnas in i tid och är korrekt utfört.

Du får en personlig rådgivare som sätter sig in i din företagsekonomi och svarar på alla dina frågor. Det i kombination med att vi har tekniska plattformar r som gör det lättare att hålla koll på alla dokument.

Gör din företagarvardag enklare. Hör av dig till oss på Ludvig & Co för deklaration inom aktiebolag (AB).

Vi hjälper både stora och små aktiebolag genom deklarationsdjungeln

Som företagare ska du hålla koll på allt från momsdeklaration till sociala avgifter med olika inlämningsfrekvenser, att ta vara på smarta möjligheter till avdrag och utdelning – och så ska du driva företag också.

Det är verkligen mycket att hålla koll på kring aktiebolagets ekonomi. Och reglerna kan ändras från år till år.

Därför finns vi här för att hjälpa dig. Din rådgivare hos oss hanterar all deklaration för ditt aktiebolag löpande. Och håller koll på viktiga datum åt dig.

Dessutom har vi både tid och kompetens att ta vara på möjligheterna att få ut mer av ditt AB:s deklaration. Medan du kan fokusera på annat, som att driva ditt företag.

Så jobbar vi med deklarationshjälp för aktiebolag

Vi håller koll på datum och uppdaterar dig vid regeländringar

Regler för skatterapportering och alla viktiga datum för deklaration av AB är svåra att hålla koll på.

Momsdeklaration, arbetsgivardeklaration och sociala avgifter ska till exempel ofta skickas in med varierande frekvens. Men när du blir kund hos oss på Ludvig & Co sköter vi det åt dig.

Inkomstdeklaration 2

Du som driver aktiebolag ska lämna in din Inkomstdeklaration 2 till Skatteverket varje år. Oavsett om du har drivit någon verksamhet i det eller inte. Datum för senaste inlämning varierar – vi hjälper dig hålla reda på det som gäller för dig. Och ser till att allt som ska finnas med i ditt aktiebolags deklaration finns på plats.

Personlig rådgivning för ditt aktiebolag

Skatter och deklaration har en tendens att involvera en hel del papper. Det är krångligt, svårnavigerat – och innebär att saker lätt faller mellan stolarna när du gör allt själv.

För i din kalender finns troligen mängder av andra viktiga uppgifter, som inte har något med skatt och deklaration att göra. Men företagsekonomi är vårt specialistområde. Så låt oss lösa din deklaration effektivt, regelrätt och fördelaktigt för dig.

En central del av vår verksamhet är personlig rådgivning. För även om det finns fördelar med datorer kan de inte hjälpa dig på samma sätt som en kompetent människa.

Med oss får du dessutom tillgång till smidiga digitala system som minimerar mängden lösa papper att hålla reda på och gör att allt finns samlat – smidigt och enkelt.

K10, 3:12-regler och optimering av utdelning

När du har vinst som du betalar bolagsskatt på kan du ta utdelning i ditt aktiebolag. För dig som driver fåmansföretag (i grunden ett aktiebolag med ett fåtal delägare) gäller 3:12-reglerna och du ska även fylla i blanketten K10. Många företagare upplever det här regelverket som krångligt.

Med oss får du personlig rådgivning kring allt som rör deklarationens utdelningsmöjligheter för ditt AB. Inte minst hur stor del som är kapitalinkomst och hur mycket du kan ta ut från bolaget.

Vi hjälper dig också navigera frågor kring skatt på utdelning i aktiebolag. Och lön i förhållande till utdelning. Självklart ser vi även till att allt pappersarbete utförs på ett korrekt sätt.

Smidig momsdeklaration

Din personliga rådgivare ser till att din momsdeklaration utförs på rätt sätt och lämnas in till Skatteverket vid rätt tid. Så enkelt kan det också vara att hantera ingående och utgående moms.

Minskat skattetryck med periodiseringsfond och expansionsfond

En periodiseringsfond och expansionsfond kan hjälpa dig att optimera aktiebolagets deklaration. Men planeringen kan vara knepig att genomföra på egen hand. Därför är det bra att ha din personliga skatterådgivare som hjälper dig.

Deklarationsombud och rapportering till Skatteverket

När du gör din rådgivare till deklarationsombud blir processen ännu lättare för din del. Då får nämligen rådgivaren de bästa förutsättningarna att utföra sitt uppdrag för ditt AB:s deklaration på ett effektivt sätt. Dessutom kan inkomstdeklarationen signeras av antingen dig eller rådgivaren.

Frågor och svar

Vad är deklaration?

Det finns olika sorters deklaration, men det som ofta menas till vardags med ”deklaration” är inkomstdeklarationen.

Genom den presenterar fysiska och juridiska personer (exempelvis aktiebolag) hur mycket de har tjänat in under föregående år och hur mycket skatt de har betalat.

Den lämnas in till Skatteverket årligen, för att myndigheten ska kunna besluta om slutgiltig skatt. Du som driver AB ska skicka in Inkomstdeklaration 2.

Om du ansöker om F-skatt eller förväntar dig förändrade inkomster i aktiebolaget under det kommande året ska du även göra en preliminär inkomstdeklaration. På så sätt stämmer den uppskattade skatten för året närmre överens med slutskatten som beslutas när inkomstdeklarationen är inlämnad. I och med det slipper du tråkiga överraskningar i form av en stor kvarskatt.

Hur ofta ska deklaration ske i ett AB?

Inkomstdeklarationen sker en gång om året, men det finns även andra deklarationer som aktiebolag ska göra. Exempelvis momsdeklaration, som aktiebolag med en viss omsättning kan välja att göra kvartalsvis, månatligen eller årsvis.

Exakt när du senast ska deklarera för aktiebolaget kan variera. En personlig rådgivare från oss hjälper dig hålla koll på datumen som gäller för just dig.

Kan ni hjälpa till med rådgivning kring utdelning i aktiebolag?

Ja. När du tar hjälp av oss får du en personlig rådgivare som stötta dig i en stor bredd av frågor som rör företagsekonomi och skattefrågor. Inte minst kan du med aktiebolag få råd kring att optimera hur du deklarerar din utdelning med smarta lösningar, helt enligt alla konstens regler. Exempelvis genom periodiseringsfonder och expansionsfonder.

Ingår rådgivning inom avdrag och skattefria förmåner?

Din rådgivare kommer absolut att kunna ge dig råd kring skattefria förmåner och hur de kan användas på bästa sätt till brytpunkten. Inte minst genom friskvård och andra personalförmåner.

Vad händer om deklarationen inte lämnas in i tid?

Om du lämnar in inkomstdeklarationen eller momsdeklarationen för ditt aktiebolag sent kan du få en förseningsavgift.

I vissa fall kan du slippa betala hela eller delar av förseningsavgiften om du hör av dig till Skatteverket och förklarar anledningen. Till exempel om det gäller hälsa, ålder eller tekniska problem.

Blir du väldigt sen med en deklaration kan ditt aktiebolag få andra påföljder. Till exempel kan du bli skönsbeskattad om du är mycket sen med momsen. Då uppskattar Skatteverket din inkomst under året, kan kräva skattetillägg och eventuellt dra in din rätt till F-skatt.
Med en personlig rådgivare hos oss behöver du inte oroa dig över förseningar alls.

Kan ni hjälpa till med deklaration för andra företagsformer än aktiebolag?

Ja. Vi kan hjälpa dig med deklaration oavsett om du driver AB eller en annan bolagsform. Inte minst enskild näringsverksamhet, skogsägare och fåmansbolag.

Tillsammans med en rådgivare får du information om vilka möjligheter som finns att skatteplanera på ett regelrätt sätt, och tillsammans kommer ni fram till vad som passar ditt företag.

Därefter kan vi hjälpa dig med genomförandet också. Dessutom håller vi koll på alla viktiga datum och har smarta tekniska lösningar som gör pappersarbetet smidigare.

Ta hjälp av oss, gör en offertförfrågan.