fbpx

Transport & Logistik

Redovisning, juridik och rådgivning för transport och logistik

Transport- och logistikbranschen utvecklas i snabb takt och behöver kunna anpassa sig till en globaliserad omvärld med regleringar inom, och utanför, EU. Framförallt e-handelns utveckling ställer högre och högre krav på en konkurrensutsatt bransch samtidigt som miljö och hållbarhet blir allt mer centrala frågor.

Detta kan också innebära en mer komplex bokföring där olika regelverk måste tas i beaktning och redovisas rätt och riktigt. Vi på Ludvig & Co har redovisningskonsulter med lång erfarenhet av just transport- och logistikbranschen. Låt oss stötta ditt bolag med redovisningen så ser vi till att den sköts korrekt och att allting görs i rätt tid.

Experthjälp för transport- och logistikbolag

Ekonomin för transport- och logistikföretag kan vara både komplex och skilja sig avsevärt från bolag till bolag, beroende på hur din affär ser ut. Du behöver ta hänsyn till om du har handlat inom eller utanför EU. Det kan finnas olika skatteregler att tänka på, tullar vid import och export och särskild momshantering beroende på bransch.

Ludvig & Co är experter på frågor som transport- och logistikföretag kan ställas inför. Vi hjälper till med allt från avskrivningar och likviditetshantering till rådgivning kring exempelvis tillstånd, sjöfartsstöd och EU-bidrag. Våra konsulter ser till att intäkter bokförs löpande, vi underlättar er hantering av utlägg och kvitton, säkerställer att leasingkostnader för fordon bokförs korrekt och mycket mer.

Du kan vara trygg i att ekonomin sköts enligt konstens alla regler och kan fokusera på din kärnverksamhet.

Smidig digital bokföring var du än befinner dig

På Ludvig & Co arbetar vi med Fortnox – ett av de bästa, digitala bokföringssystemen på marknaden. Du kan integrera de flesta av dina andra system med Fortnox vilket effektiviserar administrationen och gör att du slipper onödigt dubbelarbete. Inköpsordrar, lagerhantering, transportlistor – det mesta går att integrera med Fortnox.

Smarta, digitala lösningar gör också det enkelt för dig att samarbeta med oss. Du fotar dina kvitton och underlag och laddar upp det i Fortnox app. Det bokförs automatiskt och din personliga redovisningskonsult ser regelbundet över siffrorna och säkerställer att allt är korrekt. Detta kallar vi smidig, digital bokföring.

Populära tjänster för logistikverksamhet

Redovisning på kostnadsställe

Få full kontroll över verksamhetens kostnader genom en detaljerad redovisning över respektive kostnadsställe. Din personliga redovisningskonsult hjälper dig separera exempelvis bränslekostnader, fordonsunderhåll, transportavgifter och andra kostnader inom den operativa verksamheten.

Lön och traktamente

Traktamente är skattefritt upp till ett visst schablonbelopp och bokförs separat. Överskridande summor ska däremot hanteras som vanlig lön.

Med en personlig redovisningskonsult kan du vara trygg i att personalkostnader hanteras och redovisas korrekt.

Momsredovisning

Hantera moms smidigt och korrekt, oavsett marknad. Vi hjälper dig att hålla koll på moms för både inköp och försäljning – inom EU såväl som internationellt. Vi ser till att allt rapporteras och betalas in korrekt till Skatteverket, utan krångel.

 

Lönsamhetsanalys

Få hjälp med att identifiera de mest, och minst, lönsamma transportlinjerna och fordon i din verksamhet. Genom att analysera hela och delar av verksamheten ur ett lönsamhetsperspektiv kan du få insikter och underlag för att förbättra och effektivisera ditt företag.

Skatterådgivning

Maximera dina möjligheter med en effektiv skattestrategi. Våra erfarna skatteexperter hjälper dig att planera och optimera skatterna, både för kortsiktiga mål och långsiktig framgång.

Bokslut och årsredovisning

Med hjälp av en certifierad redovisningskonsult får du ett noggrant och korrekt bokslut. Vi erbjuder även rådgivning kring resultatet, ger insikter och kommer med strategiska förslag som kan hjälpa dig att förbättra verksamheten inför nästa år.

Så lätt är det att komma igång

Lästips: Så lätt är det att byta redovisningsbyrå

Dela information och signera avtal

Kontakta oss och berätta om ditt företag och dina behov. Tillsammans tar vi fram ett avtal som är skräddarsytt för just din verksamhet och dess förutsättningar

Ge oss rätt behörigheter

För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi tillgång till vissa behörigheter. Vi guidar dig steg för steg i hur du gör oss till deklarationsombud och vilka konton du behöver ge oss åtkomst till.

Samla in historiska data och transaktioner

Som sista steg hjälper vi dig att ta fram de historiska uppgifter som vi behöver för att påbörja vårt arbete. Det kan inkludera tidigare bokslut, SIE-filer samt kund- och leverantörsreskontra. När detta är klart kan vi sätta igång.

Lokal närvaro över hela Sverige

Vi tror att ett nära samarbete är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa dig på ett bra sätt. Våra rådgivare finns tillgängliga via telefon, e-post och digitala möten, men vi värdesätter också det personliga mötet. Med drygt 100 kontor spridda över hela Sverige har vi en lokal närvaro på många orter. Hos oss är du alltid välkommen för ett samtal och en kopp kaffe. Det viktigaste är att vi hittar en samarbetsform som passar just dig och dina behov.

Ekonomitjänster anpassade efter dig

Varje bolag är unikt och har olika behov och förutsättningar. Av den anledning erbjuder vi en flexibel ekonomitjänst, skräddarsydd efter just ditt bolag.

Personlig redovisningskonsult, med insatt ersättare

Att vi förstår din verksamhet är en förutsättning för ett framgångsrikt samarbete. Du får alltid en personlig redovisningskonsult som lär känna dig och din verksamhet. Vid semester och annan frånvaro finns det alltid en reserv redo. Du har alltid någon att vända dig till.

Trygg partner med rätt kompetens

Ludvig & Co:s redovisningskonsulter är auktoriserade och följer det senaste regelverket. Vårt arbete håller en hög nivå och kvalitetssäkras genom att vi arbetar efter bland annat REX och SALK.

Redovisning, bokföring och mycket mer

När du samarbetar med Ludvig & Co har du tillgång till mer än en redovisningsbyrå. Under samma tak har vi experter inom pension, juridik, affärsutveckling och mycket mer. Kompetensen finns i vår byrå.

Affärsjuridisk rådgivning när du behöver det

Oavsett om det handlar om att skriva ett aktieägaravtal, tolka ett avtal, hantera en tvist eller lösa en meningsskiljaktighet kan det vara värdefullt att ta hjälp av juridisk expertis. Vi hjälper dig att granska och skapa juridiska dokument som är korrekta och tydliga, så att du kan känna dig trygg. Vid tvister fungerar vi som ett stöd och hjälper dig att reda ut vad som gäller och vem som har rätt i frågan.

3 steg till snabb juridisk rådgivning

Kontakta en jurist

Kontakta oss

Hör av dig och berätta om ditt ärende. Vi ser till att koppla dig samman med rätt juridisk rådgivare som snabbt återkommer med en första bedömning av ditt ärende.

Förslag på upplägg

För att kunna ge dig den bästa lösningen går vi igenom din information och de relevanta handlingar som behövs. Utifrån detta presenterar vi ett tydligt förslag på hur vi kan gå vidare.

Vi startar arbetet

När du har godkänt förslaget börjar din juridiska rådgivare arbeta med ärendet. Självklart håller vi dig informerad under hela processen, så att du alltid vet hur det går.

All affärsjuridik du behöver till en fast månadskostnad

Vi vet att mycket av att driva företag landar i juridik. Avtal ska skrivas, regler tolkas, beslut fattas och ibland dyker det upp situationer där det känns extra viktigt att göra rätt från början.

Med abonnemangstjänsten Din Ludvigjurist får du en egen jurist som hjälper dig med alla affärsjuridiska utmaningar som ditt företag kan behöva hjälp med.  Till en fast månadskostnad – tryggt och tillgängligt när du behöver det.

Läs mer om Din Ludvigjurist

Kapa kostnader med Samköpsrabatter

Som kund hos Ludvig & Co kan kapa dina kostnader och få rabatt hos fler än 50 omtyckta leverantörer. Det är kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.

Läs mer om Samköpsrabatter

FAQ - Vanliga frågor och svar

Vad behöver jag göra för att börja jobba med er?

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi viss bakgrundsinformation och specifika underlag, beroende på vad du behöver hjälp med. Det kan till exempel handla om:

  • Tidigare bokslut och årsredovisningar
  • Uppgifter om dina samarbetspartners och leverantörer
  • Dokumentation av interna rutiner

Ingen anledning till oro – vi guidar dig genom hela processen och ser till att du får allt stöd du behöver längs vägen.

Hur mycket måste jag göra själv när jag samarbetar med er?

När du jobbar med oss sköter vi det mesta åt dig. Din enda uppgift är att förse oss med de underlag och dokument vi efterfrågar. Vi hjälper dig att hålla koll på vad som behövs och skickar påminnelser för att säkerställa att inget missas.

Vad kostar det att anlita er?

Eftersom varje företag har unika behov skräddarsyr vi våra lösningar för att passa just dig. Vi erbjuder inga färdiga paket – du betalar enbart för den hjälp du faktiskt behöver. Om du behöver juridisk rådgivning får du alltid ett personligt och anpassat kostnadsförslag för ditt specifika ärende.

Får jag en personlig rådgivare hos er?

Ja, du får alltid en personlig rådgivare som följer dig under hela samarbetet, oavsett om det handlar om juridisk rådgivning eller redovisning. Dessutom ser vi till att det finns en kunnig ersättare redo att ta över om din rådgivare inte är tillgänglig.

Kontakta oss

Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.

Läs vår blogg

I bloggen hittar du massor av tips och råd kring ekonomi och andra aktuella frågor för dig som företagare.

Läs fler inlägg
Loading...

Branscher