fbpx

Handel

Redovisning, juridik och rådgivning för handel och butik

Bokföring inom butik och handel kan vara både omfattande och förvirrande. Olika momssatser, regelverk kring import och export, lagersaldon, kassasystem och löner. Det är mycket att hålla reda på och det måste också hanteras på ett korrekt sätt. Samtidigt har du kunder och en verksamhet att ta hand om.

Vi på Ludvig & Co har lång erfarenhet av att hjälpa butiker och handelsföretag med både ekonomin och juridiska frågor. Vi kan stötta även dig och din verksamhet så du får tid över att fokusera på din kärnverksamhet.

Vi gör det enklare för dig att bedriva handel

Har du ett handelsföretag eller driver en butik står du säkerligen inför olika typer av utmaningar varje dag, inte minst när det kommer till administrativa uppgifter. Kassasystem och lagersystem ska kunna integreras med affärssystemet, rätt momssatser på inköp och försäljning ska bokföras och löner ska betalas ut. Vi på Ludvig & Co är specialister på allt som rör ekonomi och redovisning och kan stötta ditt företag med detta. På så sätt kan du känna dig trygg i att ekonomin hanteras korrekt och det blir enklare för dig att bedriva handel.

En personlig redovisningsbyrå med erfarenhet av din bransch

Att sköta bokföringen och ekonomin är ett arbete som kräver både resurser och kompetens. Löner, fakturor och kvitton ska hanteras på ett sätt som är korrekt för just din verksamhet. När du anlitar Ludvig & Co för hjälp med ekonomin får du en personlig konsult som är insatt i din bransch. Under semesterperioder eller annan frånvaro säkerställer vi att det alltid finns en ersättare tillgänglig som är uppdaterad på din situation. Tillsammans arbetar vi proaktivt för att du ska kunna utveckla och förbättra ditt bolag tillsammans med oss.

Butiksverksamhet

Butiksverksamheter och detaljhandel står inför en viss typ av utmaningar. Oregelbunden arbetstid och visstidsanställda innebär en mer komplex löneadministration och kassasystemet ska kunna integreras med ditt affärssystem. Förutom att se till att rätt löner betalas ut i rätt tid och att allting redovisas korrekt hjälper vi dig även med dina system. Vi använder Fortnox, ett av marknadens bästa system som går att integrera med de flesta andra system. Självklart hjälper vi dig med att koppla ihop det med dina andra system.

E-handel

För e-handelsbolag är rätt system och en fungerande lager- och orderhantering avgörande för företagets framgång. För oss spelar det ingen roll vilken e-handelsplattform du använder dig av eller vilka betalsystem du erbjuder. Våra redovisningskonsulter ser till att du har full koll på din bokföring och ekonomi.

Grossistverksamhet

Arbetar du med import och export av varor och känner förvirring inför hur moms och skatt ska redovisas och betalas? Ludvig & Co:s certifierade redovisningskonsulter håller sig ständigt uppdaterade på det senaste regelverket och ser till att din redovisning och bokföring hanteras på rätt sätt.

Populära tjänster för handelsföretag och butiker

Löpande bokföring

Trygg, löpande bokföring med din personliga redovisningskonsult, insatt i din verksamhet och bransch.

Löneadministration

Få hjälp med en personlig lönekonsult som ser till att rätt löner betalas ut i rätt tid, oavsett anställningsformer.

Momsredovisning

Löpande redovisning av inkommande och utgående moms samt korrekta inbetalningar till skatteverket.

 

Bokslut och årsredovisning

En personlig, certifierad redovisningskonsult hjälper dig upprätta ett korrekt bokslut samtidigt som du får ta del av insikter kring ditt resultat och rådgivning inför kommande verksamhetsår.

Affärsrådgivning

Våra rådgivare arbetar nära dig och ditt bolag med ambitionen att inte bara underhålla utan även utveckla din verksamhet. Du får hjälpa med att räkna på lönsamheten, se över befintliga avtal och andra fokusområden som kan bidra till att förbättra din ekonomi.

Digital och modern redovisning

Vår redovisningstjänst kombinerar moderna, digitala lösningar med en nära, personlig kontakt. Vi använder oss av marknadens bästa digitala bokföringssystem – Fortnox. Du kan integrera de flesta program – kassasystem, lagersystem, tidrapportering mm – som du använder dig av idag. Inget mer dubbelarbete. När något registreras i dina system registreras det automatiskt även i Fortnox.

Kom igång med ekonomin med tre enkla steg

Lästips: Så lätt är det att byta redovisningsbyrå

Uppgifter och avtal

Hör av dig till oss med information om din verksamhet så tar vi hand om resten. Vi går igenom ditt nuläge och diskuterar behov och förväntningar. Baserat på det får du sedan ett förslag på upplägg

Behörigheter och åtkomst

Ska vi hjälpa dig med ekonomin behöver vi åtkomst till vissa uppgifter. Vi behöver bland annat tillgång till bolagets bankkonto och få rollen som deklarationsombud. Men givetvis hjälper vi dig genomföra allt detta.

Relevant historik

Slutligen behöver vi också få tal del av vissa historiska uppgifter, som tidigare bokslut, kund- och leverantörsreskontra och SIE-fil. Därefter är vi redo att sätta igång med arbetet.

Varför Ludvig & Co?

Ekonomitjänster anpassade efter dig

Varje bolag är unikt och har olika behov och förutsättningar. Av den anledning erbjuder vi en flexibel ekonomitjänst, skräddarsydd efter just ditt bolag.

Personlig redovisningskonsult, med insatt ersättare

Att vi förstår din verksamhet är en förutsättning för ett framgångsrikt samarbete. Du får alltid en personlig redovisningskonsult som lär känna dig och din verksamhet. Vid semester och annan frånvaro finns det alltid en reserv redo. Du har alltid någon att vända dig till.

Trygg partner med rätt kompetens

Ludvig & Co:s redovisningskonsulter är auktoriserade och följer det senaste regelverket. Vårt arbete håller en hög nivå och kvalitetssäkras genom att vi arbetar efter bland annat REX och SALK.

Redovisning, bokföring och mycket mer

När du samarbetar med Ludvig & Co har du tillgång till mer än en redovisningsbyrå. Under samma tak har vi experter inom pension, juridik, affärsutveckling och mycket mer. Kompetensen finns i vår byrå.

Trygg partner med rätt kompetens

Våra konsulter är auktoriserade och uppdaterade efter det senaste regelverket. Vi arbetar bland annat efter REX och SALK och du kan vara trygg i vårt arbete håller hög kvalitet och att alla dokument hanteras korrekt.

Redovisning, bokföring och mycket mer

Vi på Ludvig & Co kan stötta din konsultfirma med mer än ekonomi. Har du frågor om pension, skatteplanering, juridik eller affärsutveckling finns kompetensen i vår byrå.

Lokal närvaro över hela landet

Med över 100 kontor över hela landet har vi en lokal närvaro på de flesta orter i Sverige. Som kund hos Ludvig & Co är du alltid välkommen till oss för ett personligt möte och en kopp kaffe. Men självklart finns vi tillgängliga över telefon, e-post och via digitala möten. Det viktiga är att vi hittar ett konstruktivt sätt att samarbeta som passar dig och din verksamhet.

Juridisk rådgivning vid behov

Ibland uppstår det missförstånd och meningsskiljaktigheter kring avtal, rättigheter och skyldigheter. Om en tvist eller andra juridiska frågor skulle uppstå finns våra juridiska rådgivare här för stöttning och som bollplank. Tillsammans hjälper vi dig reda ut vad som faktiskt gäller.

3 steg till snabb juridisk rådgivning

Våra rådgivare är insatta inom det mesta som rör handel och kan stötta dig med juridisk rådgivning. Så här enkelt är det att få hjälp av oss.

Kontakta en jurist

Kontakta oss

Hör av dig till oss med information om ditt ärende. Vi sammanför dig med en juridisk rådgivare som återkommer med en plan och tidsuppskattning för uppdraget.

Förslag på upplägg

Om allting låter bra behöver vi ta del av vissa handlingar. Därefter för vi en mer noggrann bedömning av ditt ärende och presenterar ett förslag.

Arbetet startar

När förslaget är godkänt börjar din juridiska rådgivare sitt arbete. Under tiden hålls du löpande uppdaterad om hur arbetet fortskrider.

Kapa kostnader med Samköpsrabatter

Som kund hos Ludvig & Co kan kapa dina kostnader och få rabatt hos fler än 50 omtyckta leverantörer. Det är kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.

Läs mer om Samköpsrabatter

FAQ – Vanliga frågor och svar för handelsföretag

Vad behöver jag göra för att börja jobba med er?

Vi kan behöva vissa underlag eller bakgrundsinformation för att utföra vårt uppdrag men exakt vad som behövs beror på vad vi ska hjälpa dig med. Det kan hand om till exempel:

  • Tidigare bokslut och årsredovisning
  • Information om partners och leverantörer
  • Interna rutiner

Men oroa dig inte, vi håller dig i handen längs med hela processen.

Hur mycket måste jag göra själv när jag samarbetar med er?

Vi tar hand om i princip allting när du samarbetar med oss. Det du behöver göra är att förse oss med vissa underlag och dokument, något vi kommer påminna dig om vid behov.

Vad kostar det att anlita er?

Vi skräddarsyr alltid vårt erbjudande efter din verksamhets unika behov och har därför inga fasta priser. Du betalar bara för det du har behov av. Har du ett specifikt case du vill ha juridisk rådgivning för får du alltid ett förslag för just det ärendet.

Får jag en personlig rådgivare hos er?

Ja. Hos oss har du alltid en personlig rådgivare som är med dig genom hela vägen, oavsett om det handlar om juridisk rådgivning eller redovisning. Dessutom ser vi alltid till att en ersättare finns redo, under semesterperioder och annan frånvaro.

Kontakta oss

Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.

Läs vår blogg

I bloggen hittar du massor av tips och råd kring ekonomi och andra aktuella frågor för dig som företagare.

Läs fler inlägg
Loading...

Branscher