Bokföring
Trygg digital bokföring. Vi säkerställer att ekonomisystem, e-handelsplattform och olika betallösningar är integrerade och i ordning.
Din personliga redovisningskonsult hanterar dina löpande transaktioner, fakturor och kvitton.
En e-handels ekonomi kan ofta vara mer komplex än andra bolag. Om du köper och säljer över en internationell marknad, inom och utanför EU, behöver du hålla ordning på vilka momsregler som gäller och hur du redovisar detta korrekt. Säljer du både på din egen webbplats och på marknadsplatser, som Amazon och CDON, ska detta hanteras korrekt. Du behöver också se till att välja rätt betallösningar och en e-handelsplattform som gärna ska kunna integreras med ditt ekonomisystem.
Ludvig & Co’s rådgivare är specialister på allt som rör en e-handels ekonomi och kan avlasta dig med detta. Vi har erfarenhet av de flesta e-handelsplattformarna, som Woocommerce, Askås, Wix och Shopify, och betallösningar som Klarna, Stripe och Paypal. Våra redovisningskonsulter ser till att intäkterna bokförs löpande, att korrekt moms redovisas och att alla skatter är korrekta och betalas i tid.
Du får tid över till annat samtidigt som du kan vara trygg i att din ekonomi hanteras korrekt och effektivt.
Bokföringen kan vara krånglig för de flesta företag och e-handelsbolag är inget undantag. Att intäkter och kostnader redovisas korrekt är ett arbete som kräver resurser och rätt kompetens. Kostnader ska bokföras på rätt kostnadsställen, som exempelvis annonskostnader för meta och google, licenskostnader för webbplatsen, inköp av varor och andra kostnader. Ludvig & Co:s redovisningskonsulter håller sig uppdaterade på det senaste regelverket och om du samarbetar med oss kan du känna dig trygg i att redovisningen hanteras smidigt och enligt konstens alla regler.
Vi kombinerar en personlig, nära kontakt med moderna, digitala lösningar. Vi använder marknadens bästa digitala bokföringssystem, Fortnox, som du kan integrera med de flesta andra system du använder dig av. Dina olika betallösningar, transaktioner på hemsidan och försäljning på externa marknadsplatser – det mesta går att integrera med Fortnox. På så sätt slipper du dubbelarbete eller oroa dig för att uppgifter inte registreras i Fortnox – detta sköts automatiskt.
Trygg digital bokföring. Vi säkerställer att ekonomisystem, e-handelsplattform och olika betallösningar är integrerade och i ordning.
Din personliga redovisningskonsult hanterar dina löpande transaktioner, fakturor och kvitton.
Få hjälp med att hantera moms för inköp och försäljning på alla marknader. Inom och utanför EU. Vi ser till att korrekt moms redovisas och betalas in till skatteverket.
Du får hjälp av en certifierad redovisningskonsult att upprätta ett korrekt bokslut. Vi erbjuder även rådgivning och insikter kring ditt resultat samt förslag inför kommande verksamhetsår.
Optimera din skatteplanering. Våra erfarna skattejurister och skatterådgivare hjälper dig att ta fram en optimal skattestrategi, på både lång och kort sikt.
Komplett deklarationshjälp för dig och ditt företag. Vi hjälper dig med avdrag, avsättningar och ser till att deklarationen görs på rätt sätt och lämnas in i rätt tid.
För e-handlare med dropshippingverksamhet hjälper vi till med automatisering och integrationer. Smidigt och effektivt.
Det krävs både tid och kunskap för att sköta den löpande bokföringen och andra ekonomifrågor på ett korrekt och effektivt sätt. Du som driver en e-handel har tillräckligt att göra, även utan att behöva sköta ekonomi och bokföring. Du ska utveckla produktutbudet, ta hand om kunder, fördela marknadsföringsbudget och givetvis se till att hålla webbshopen uppdaterad. Vi förstår om dygnets timmar inte alltid räcker till.
Genom att ta hjälp av Ludvig & Co kan du frigöra tid för ditt expertområde. Vi hanterar alla fakturor och kvitton, betalar ut löner, ser till att deklarationen lämnas in i tid och ser till att alla siffror i bokslutet är korrekt.
Hör av dig till oss och berätta om ditt företag. Vi kommer överens om ett avtal anpassat efter just din e-handels behov och förutsättningar.
Nästa steg är att ge oss de behörigheter vi behöver för att kunna hjälpa dig. Vi guidar dig hur du går tillväga för att göra oss till deklarationsombud och vilka konton vi behöver tillgång till.
I ett sista skede hjälper vi dig att ta fram historiska uppgifter som är relevanta för oss. Det kan handla om tidigare bokslut, SIE-fil och kund- och leverantörsreskontra. Därefter är det dags för oss att börja arbeta.
Varje bolag är unikt och har olika behov och förutsättningar. Av den anledning erbjuder vi en flexibel ekonomitjänst, skräddarsydd efter just ditt bolag.
Att vi förstår din verksamhet är en förutsättning för ett framgångsrikt samarbete. Du får alltid en personlig redovisningskonsult som lär känna dig och din verksamhet. Vid semester och annan frånvaro finns det alltid en reserv redo. Du har alltid någon att vända dig till.
Ludvig & Co:s redovisningskonsulter är auktoriserade och följer det senaste regelverket. Vårt arbete håller en hög nivå och kvalitetssäkras genom att vi arbetar efter bland annat REX och SALK.
När du samarbetar med Ludvig & Co har du tillgång till mer än en redovisningsbyrå. Under samma tak har vi experter inom pension, juridik, affärsutveckling och mycket mer. Kompetensen finns i vår byrå.
Våra konsulter är auktoriserade och uppdaterade efter det senaste regelverket. Vi arbetar bland annat efter REX och SALK och du kan vara trygg i vårt arbete håller hög kvalitet och att alla dokument hanteras korrekt.
Vi på Ludvig & Co kan stötta din konsultfirma med mer än ekonomi. Har du frågor om pension, skatteplanering, juridik eller affärsutveckling finns kompetensen i vår byrå.
Ett nära och flexibelt samarbete gör att vi kan göra ett bättre jobb för dig. Vi finns tillgängliga över telefon, e-post och digitala möten men vi vill också finnas tillgängliga för ett personligt möte. Med drygt 100 lokala kontor har vi närvaro på de flesta orter i Sverige, dit du är välkommen för ett personligt samtal och en kopp kaffe. Det viktigaste är dock att vi hittar ett sätt att hålla kontakten och samarbeta som passar dig.
Om det finns något som är otydligt i ett avtal eller om det har uppstått en tvist eller meningsskiljaktighet kan det vara bra att ta hjälp av en juridisk rådgivare. Vi kan hjälpa dig med att tolka eller ta fram juridiska dokument så du kan känna dig trygg i att de är korrekta och tydligt formulerade.
Vid tvister kan vi finnas med som bollplank och hjälpa till med att reda ut vem som har rätt och vad som gäller.
Våra rådgivare är insatta inom det mesta som rör e-handel och kan stötta dig med juridisk rådgivning. Så här enkelt är det att få hjälp av oss.
Kontakta en affärsjuristHör av dig till oss och berätta om det ärende du behöver hjälp med. Vi sammanför dig med rätt juridiska rådgivare som återkopplar med en första uppskattning för ärendet.
För att kunna göra en bättre bedömning av uppdraget behöver vi förmodligen ta del av er information och handlingar. Därefter kan vi presentera ett konkret förslag på bästa sättet att gå vidare.
När förslaget är godkänt börjar din juridiska rådgivare sitt arbete. Under tiden hålls du löpande uppdaterad om hur arbetet fortskrider.
Som kund hos Ludvig & Co kan kapa dina kostnader och få rabatt hos fler än 50 omtyckta leverantörer. Det är kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag kan vi behöva viss bakgrundsinformation eller specifika underlag, beroende på vad du vill ha hjälp med. Exempel på sådana underlag kan vara:
Oroa dig inte – vi guidar dig genom hela processen och säkerställer att du får allt stöd du behöver.
När du samarbetar med oss tar vi hand om nästan allt. Det enda du behöver göra är att förse oss med de underlag och dokument som vi efterfrågar. Vi ser dessutom alltid till att påminna dig om vad som behövs, så att ingenting faller mellan stolarna.
Eftersom varje e-handelsbolag är unikt anpassar vi våra lösningar efter dina specifika behov och förutsättningar. Vi erbjuder inga standardpaket – istället betalar du bara för den hjälp du faktiskt behöver. Om du har ett särskilt ärende där du behöver juridisk rådgivning får du alltid ett skräddarsytt förslag som är anpassat just för det.
Ja, hos oss får du alltid en personlig rådgivare som följer dig genom hela samarbetet, oavsett om det gäller juridisk rådgivning eller redovisning. Vi ser dessutom till att det finns en insatt ersättare som kan ta över om din rådgivare inte skulle vara tillgänglig.
Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.
I bloggen hittar du massor av tips och råd kring ekonomi och andra aktuella frågor för dig som företagare.
Läs fler inlägg