Att lära känna sitt företag på djupet
Alla företagare känner sitt företag utan och innan – men trots det brukar många ofta få helt nya insikter genom att analysera verksamheten på olika sätt. Det kan vara allt från att analysera företagets ekonomi till marknadsanalys, medarbetarundersökningar – eller kanske en analys av ert varumärke eller era konkurrenter. Kort och gott kan nästan allt i ett företag analyseras, men det viktiga är att välja exakt vad som ska mätas och vad man vill uppnå med det.
Ta chansen redan idag att få koll på din verksamhet. Ludvig & Cos enkla företagsanalys tar pulsen på ditt företag och hjälper dig att göra rätt prioriteringar framåt. När du har dina målsättningar på plats finns det större möjligheter för dig att nå framgång!
Har du koll på era nyckeltal?
Ett bra ställe att börja på för analys kan vara att definiera företagets nyckeltal, ibland kallat KPI:er (Key Performance Indicator). En tumregel är att det är bättre att välja ut några färre nyckeltal först, och konsekvent mäta förändringen av just dessa. Att mäta och följa upp nyckeltal är bra att ha som en regelbunden rutin i ditt företag.
Vad kan ingå i företagets nyckeltal?
Börja gärna med enkla, hårda värden som försäljning, omsättning och lönsamhet. Komplettera sedan dessa med sådant som är mer specifikt för just din verksamhet. För de företag som vill gå ännu längre är det värdefullt att även lägga till digitala nyckeltal, som trafik på er hemsida – och kanske till och med även börja mäta mjuka värden som trivsel och välbefinnande på arbetet.