Integritetsmeddelande
Vi på Ludvig & Co vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. Detta integritetsmeddelande förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Det beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Ladda ner en utskriftsvänlig variant, Integritetsmeddelande Ludvig & Co (pdf)
Innehållsförteckning
- Vad är ett integritetsmeddelande och varför har vi ett sådant?
- Vem riktar sig detta integritetsmeddelande till?
- Vem ansvarar för de personuppgifter vi samlar in?
- Vad är en personuppgift och vad är behandling av personuppgifter?
- Vad krävs för att vi ska få behandla dina personuppgifter?
- Kategorier av personuppgifter som vi samlar in och varifrån de kommer
- Personuppgifter vi behandlar i samband med utförandet av uppdrag
- Personuppgifter med anknytning till vår marknadsföring och erbjudanden (seminarium, evenemang, nyhetsbrev eller andra utskick)
- Personuppgifter som behandlas i samband med ansökan om anställning
- Personuppgifter rörande dig som är anhörig till anställda, konsulter eller praktikanter
- Personuppgifter rörande anställda eller uppdragstagare hos leverantörer
- Var lagras dina personuppgifter och hur skyddas dina personuppgifter av oss?
- Vem delar vi dina personuppgifter med?
- Överföring av personuppgifter till tredje land
- Är du föremål för profilering och/eller automatiserade beslut?
- Cookies
- Dina rättigheter och hur du utövar dem
- Ändringar i vårt integritetsmeddelande
- Mer information om dataskyddsbestämmelserna
- Kontaktuppgifter
1. Vad är ett integritetsmeddelande och varför har vi ett sådant?
GDPR står för General Data Protection Regulation (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG) och är en europeisk dataskyddsförordning som gäller i alla EU/EES-länder sedan den 25 maj 2018. GDPR gäller också för företag i andra länder, om företagen hanterar personuppgifter med anknytning till EU/EES. Målet med GDPR är att skydda personuppgifter. I Sverige kompletteras GDPR av lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning. När vi skriver ”dataskyddsbestämmelserna” i detta integritetsmeddelande avser vi GDPR, den svenska kompletterande lagen, och tillämpliga riktlinjer och vägledningar.
Vi vill upprätthålla en god etisk standard och strävar alltid efter att följa lagar och regler och att värna din personliga integritet. Vi måste också visa att vi följer dataskyddsbestämmelserna genom att ha rätt tekniska och organisatoriska åtgärder på plats. Vi har skapat detta integritetsmeddelande för att du ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter.
I detta integritetsmeddelande förklarar vi:
- Vem som ansvarar för den personuppgiftsbehandling som sker hos oss.
- Vilka personuppgifter om dig som behandlas när vi får uppgifter om dig eller när du i olika situationer lämnar uppgifter till oss.
- Hur vi behandlar personuppgifter.
- Varför vi behandlar personuppgifter och med vilket lagstöd som vi motiverar behandlingen.
- Vilka utomstående parter som kan få tillgång till dina uppgifter.
- Vilka rättigheter du har och hur du kan utöva dem.
Vi kommer bara att behandla de personuppgifter om dig som är nödvändiga för de ändamål som anges i detta integritetsmeddelande och endast så länge som är nödvändigt för respektive ändamål. Vi har rutiner för att löpande se till att dina personuppgifter alltid ska vara riktiga och relevanta. Du kan läsa mer om hur behandlingen går till och vilka uppgifter som behandlas nedan.
2. Vem riktar sig detta integritetsmeddelande till?
Detta integritetsmeddelande riktar sig till dig som är kund till oss, kommer i kontakt med oss i samband med marknadsföring, nyhetsbrev eller event, söker jobb hos oss, är anhörig till en av våra anställda, konsulter eller praktikanter, eller jobbar för någon av våra leverantörer. Avsnitt 1-6 och 12-20 i det här integritetsmeddelandet är gemensamma och gäller oavsett vilken relation du har till oss. Övriga avsnitt är specifika beroende på din relation till oss. Oavsett vilken kategori du tillhör kommer du i texten nedan benämnas ”du”, ”dig” eller ”din”.
3. Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
3.1. Personuppgiftsansvarig
Ludvig & Co AB, organisationsnummer 559136-6140 (”Ludvig & Co ”, ”vi”, ”vår” eller ”oss”), är som utgångspunkt personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter. Det betyder att Ludvig & Co bestämmer varför och hur dina uppgifter behandlas och att vi ansvarar för att sådan behandling och ser till att det sker enligt gällande dataskyddsbestämmelser.
När du har ingått avtal med något annat bolag i Ludvig & Co-koncernen är det bolaget personuppgiftsansvarigt och personuppgifterna behandlas i enlighet med detta integritetsmeddelande. Våra koncernbolag och deras
kontaktuppgifter finns tillgängliga via vårt Tillitscenter här.
3.2. Personuppgiftsbiträde
När vi hanterar personuppgifter på uppdrag av våra kunder, exempelvis vid löneadministration eller bokföring, agerar vi som personuppgiftsbiträde. Detta innebär att vi behandlar uppgifterna enbart enligt våra kunders instruktioner och i enlighet med ingångna personuppgiftsbiträdesavtal. Vi vidtar alltid nödvändiga säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter vi hanterar. Samtidigt har vi ett eget personuppgiftsansvar för uppgifterna, som beskrivs i avsnitt 7 nedan.
3.3. Gemensamt personuppgiftsansvariga
Ibland är vi gemensamt personuppgiftsansvariga med andra företag i vår koncern. Gemensamt personuppgiftsansvar i koncernen kan förekomma i samtliga fall när du har kontakt med oss.
Ibland är vi även gemensamt personuppgiftsansvariga med andra aktörer, till exempel när vi marknadsför event tillsammans med någon samarbetspartner. I sådana fall finns information om det nedan eller när du lämnar personuppgifter till oss.
Gemensamt personuppgiftsansvar betyder att du kan kontakta vilket som helst av de personuppgiftsansvariga företagen för att utöva dina rättigheter gällande de behandlingar vi utför tillsammans.
4. Vad är en personuppgift och vad är behandling av personuppgifter?
En personuppgift är varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar levande fysisk person t.ex. kontaktuppgifter, personnummer, anställningsnummer, org. nr för enskild firma, fastighetsbeteckning, kundnummer och fotografier där personer går att känna igen.
Behandling av personuppgifter är i princip all hantering av personuppgifter, t.ex. insamling, registrering, lagring och radering.
5. Vad krävs för att vi ska få behandla dina personuppgifter?
För att vi ska få behandla dina personuppgifter måste vi ha en rättslig grund enligt dataskyddsbestämmelserna. Vi använder oss av följande rättsliga grunder vid behandlingen av personuppgifter:
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig (fullgörande av avtal) (Artikel 6(1)(b) GDPR).
- Behandlingen är nödvändig enligt lag; exempelvis för bokföring eller motverkande av penningtvätt (rättslig förpliktelse) (Artikel 6(1)(c) GDPR).
- Vi har ett berättigat intresse att behandla personuppgifterna som väger tyngre än ditt intresse av att uppgifterna inte behandlas (berättigat intresse/intresseavvägning) (Artikel 6(1)(f) GDPR). Om du vill ha mer information om hur vi har gjort den här bedömningen i ett specifikt fall är du välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud, vars kontaktuppgifter framgår av avsnitt 20 nedan.
- Om du har lämnat ditt samtycke till en viss behandling (samtycke) (Artikel 6(1)(a) och Artikel 9(2)(a) GDPR).
6. Kategorier av personuppgifter som vi samlar in och varifrån de kommer
I det här avsnittet beskriver vi de kategorier av personuppgifter som vi samlar in eller skapar och varifrån de kommer. Vi behandlar dessa olika kategorier av personuppgifter i olika fall, beroende på vad du har för relation till oss.
Samtliga uppgifter samlas första hand in från dig eller skapas i samband med att du använder våra tjänster. I andra hand kan uppgifterna komma från någon annan, t.ex. en fysisk person, ett bolag, en arbetsgivare eller en part som har en relation till oss i egenskap av t.ex. kund, anställd eller leverantör. I vissa fall samlar vi in information från offentligt tillgängliga register, t.ex. från Bolagsverket eller kreditupplysningsföretag. Med ditt medgivande kan vi även samla in uppgifter från icke offentliga källor, t.ex. banker, Skatteverket, Klarna, iZettle, Paypal och Stripe. Vi behandlar följande kategorier av personuppgifter:
- Namnuppgifter (t.ex. förnamn, efternamn).
- Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer).
- Anställningsuppgifter (t.ex. uppgift om arbetsgivare, anställningsnummer, löneuppgifter, titel, tjänstgöringsgrad).
- Skatteuppgifter (t.ex. uppgift om F-skatt, skattetabell, deklarationsuppgifter).
- Familjeuppgifter (t.ex. uppgift om närmast anhörig, civilstatus, uppgift om barn).
- Finansiella uppgifter (t.ex. bankkontonummer, bankkontosaldon, skulduppgifter, fastighetsbeteckning).
- Personnummer.
- Känsliga personuppgifter (t.ex. etnisk tillhörighet, politisk eller religiös åskådning, medlemskap i fackförbund, hälsouppgifter, sexuell läggning, och uppgifter om lagöverträdelser och fällande domar i brottmål).
- Kunduppgifter (t.ex. kundnummer, information om köpta eller efterfrågade tjänster, faktureringsuppgifter, uppgifter från kundnöjdhetsundersökningar, anmälningar till event).
- Kundkännedomsuppgifter (t.ex. kopia av ID-handling, kreditbedömning, uppgift om verkligt huvudmannaskap i bolag, uppgifter om förekomst på PEP- och sanktionslistor).
- Korrespondensuppgifter (t.ex. e-postkorrespondens).
- Digitala uppgifter (t.ex. användarnamn i digitala tjänster som vi erbjuder, IP-adress, loggfiler).
- Övriga personuppgifter (andra uppgifter än de ovan nämnda kan förekomma om det är nödvändigt med hänsyn till det uppdrag vi har för dig).
7. Personuppgifter vi behandlar i samband med utförandet av uppdrag
I det här avsnittet beskriver vi den behandling av personuppgifter som vi utför för dig som har eller har haft en kundrelation till oss, antingen direkt eller genom bolag.
7.1. Vems personuppgifter vi behandlar
- Kunder. Vi behandlar personuppgifter om dig som är kund till oss. I begreppet “kund” ingår du som är nuvarande kund till oss, men även i vissa fall du som tidigare har varit kund eller du som har eller har haft en koppling till en kund, t.ex. som ställföreträdare, styrelseledamot, ägare, revisor, ombud, anställd eller i vissa fall närstående till en sådan person.
- Köpare eller spekulant av fastighet. För uppdrag inom fastighetsförmedling behöver vi hantera uppgifter om dig som köpare eller spekulant av en fastighet eller dig som är företrädare för en juridisk person som är köpare av en fastighet.
- Motparter. Vi behandlar uppgifter kopplade till anställda eller uppdragstagare hos juridiska personer och om motparter som är fysiska personer. Dessa uppgifter utgörs av t.ex. namnuppgifter och kontaktuppgifter. Beroende på uppdragets natur kan även andra uppgifter förekomma.
- Andra personer. Vi behandlar också uppgifter om andra personer som är relevanta inom ramen för våra uppdrag. Dessa personer kan vara motpartsombud, skiljemän, domare, konsulter, vittnen, sakkunniga, anställda hos bolag som förvärvas eller avyttras, avtalsparter eller liknande.
7.2. Vilka personuppgifter vi behandlar, varför och hur länge
För följande ändamål behandlar vi personuppgifter med stöd av en rättslig förpliktelse (Artikel 6(1)(c) GDPR):
- Kundkännedom och andra åtgärder mot penningtvätt och terrorismfinansiering. Vid vår kundkännedomskontroll och för att i tillämpliga fall kunna vidta andra åtgärder som krävs av oss enligt den särskilda lagstiftning som gäller kring penningtvätt och finansiering av terrorism. För det här ändamålet behandlar vi namnuppgifter, kontaktuppgifter, personnummer, kunduppgifter och kundkännedomsuppgifter. Om det är nödvändigt kan även känsliga personuppgifter förekomma, i synnerhet uppgifter om lagöverträdelser och fällande domar i brottmål. Personuppgifter som behandlas för det här ändamålet kommer att bevaras i minst fem år efter att avtalsförhållandet upphört eller i minst fem år från det att vi beslutat att inte inleda ett avtalsförhållande, men kan i vissa fall bevaras i tio år.
- Efterlevnad av lagar. Vi behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra våra lagstadgade skyldigheter, bl.a. gentemot myndigheter. Samtliga typer av personuppgifter som beskrivs i avsnitt 6 ovan kan behandlas i detta syfte, beroende på vilken lagstadgad skyldighet det gäller. Personuppgifterna lagras så länge som respektive tillämplig lag kräver. Till exempel lagrar vi sådana personuppgifter som ingår i vårt bokföringsmaterial i sju år efter utgången av det räkenskapsår som materialet avser.
- Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster. Vi behandlar personuppgifter i syfte att tillgodose säkerheten för alla våra tjänster och för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning eller användning som på annat sätt strider mot villkoren för tjänsten. Vi behandlar även dessa uppgifter för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker etc. För detta ändamål behandlar vi i första hand namnuppgifter, kontaktuppgifter, kunduppgifter, kundkännedomsuppgifter och digitala uppgifter. Även andra personuppgifter kan förekomma. Uppgifterna som behandlas för att förhindra missbruk av tjänster kan sparas i upp till tio år efter avslutad tjänst.
- Jäv. Inom ramen för de av våra uppdrag där det är nödvändigt behandlar vi personuppgifter för genomförandet av jävskontroller för att vi ska kunna fullgöra vår skyldighet enligt bl.a. fastighetsmäklarlagen (2021:516) och rättegångsbalken (1942:740) i syfte att utesluta intressekonflikter. Uppgifter som är nödvändiga för att genomföra jävskontroller sparas i upp till tio år efter avslutat uppdrag, om kontrollen innebär att ett uppdrag kan antas. Om uppdrag inte kan antas raderas uppgifterna direkt.
- För att upprätta en budförteckning i fastighetsförmedlingsuppdrag. För det här ändamålet behandlar vi namnuppgifter och kontaktuppgifter till de som lämnat bud samt uppgifter om budets storlek och tidpunkt för bud. Dessa uppgifter ingår i vår uppdragsdokumentation och sparas i upp till tio år efter avslutat uppdrag.
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter för att fullgöra avtalsförpliktelser (Artikel 6(1)(b) GDPR):
- Tillhandahållande av tjänster. Vi behandlar personuppgifter för att identifiera dig som kund eller användare av våra digitala verktyg och för att utföra våra tjänster i enlighet med ditt avtal. Samtliga typer av personuppgifter som beskrivs i avsnitt 6 ovan kan behandlas i detta syfte, beroende på uppdragets omfattning. De uppgifter vi behandlar för detta ändamål bevaras så länge uppdragsförhållandet består. Om vår kund är en juridisk person och behandling av dina personuppgifter är nödvändig för att fullgöra avtalet med kunden, är vår lagliga grund för behandling av personuppgifterna istället en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR).
- Administration. Vi behandlar personuppgifter för att kunna upprätta kundavtal samt hantera och administrera fakturering, påminnelser och betalningar kopplade till våra uppdrag. För detta ändamål behandlar vi namnuppgifter, kontaktuppgifter, personnummer, kunduppgifter och korrespondensuppgifter. Även andra personuppgifter kan förekomma om du förser oss med sådana i anslutning till administration av uppdraget, t.ex. orsaker till att möten ombokas. De uppgifter vi behandlar för detta ändamål bevaras så länge uppdragsförhållandet består.
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR):
- Dokumentation av uppdrag. Vi bevarar dokumentation av våra utförda uppdrag på grund av vårt berättigade intresse att dokumentera uppdraget. Därför kommer vi också att bevara de personuppgifter som är nödvändiga för att uppfylla det syftet. Samtliga typer av personuppgifter som beskrivs i avsnitt 6 ovan kan behandlas i detta syfte, beroende på uppdragets omfattning. Om det uppstår ett skadeärende kan de personuppgifter som finns i uppdragsdokumentationen komma att behandlas för att vi ska kunna fastställa eller göra gällande ett rättsligt anspråk alternativt för att vi ska kunna försvara oss mot ett sådant. Vi bevarar uppdragsdokumentationen, och därmed personuppgifterna, i tio år efter avslutat uppdrag och, vid förekomst av skadeärenden, i tio är efter avslutat ärende. För fastighetsförmedlingsuppdrag, där det förekommer en lagstadgad skyldighet att arkivera uppdragsdokumentation, är den rättsliga grunden istället rättslig förpliktelse (Artikel 6(1)(c) GDPR).
- Administration vid fullgörande av våra uppdrag. Exempel på detta är att förmedla handpenningen mellan köpare och säljare av en fastighet eller administrera kontakter med presumtiva köpare vid rådgivning i transaktionsuppdrag. För detta ändamål behandlas främst namnuppgifter och kontaktuppgifter, men även andra uppgifter, t.ex. finansiella uppgifter, kan förekomma beroende på uppdragets natur. Uppgifterna sparas som en del av vår uppdragsdokumentation i upp till tio år efter avslutat uppdrag.
- Kvalitetskontroller. Den uppdragsdokumentation vi lagrar kan komma att behandlas i syfte att kontrollera kvaliteten på utfört arbete. Sådana kvalitetskontroller förekommer både som följd av Ludvig & Co:s medlemskap i branschorganisationer som Srf Konsulterna och Mäklarsamfundet och internt hos oss. Personuppgifter som vi behandlar för detta ändamål är sådana personuppgifter som ingår i vår uppdragsdokumentation (se ovan). Personuppgifterna kommer att bevaras i tio år efter att avtalsförhållandet upphört.
- Uppföljning, affärsutveckling och statistik. Både medan ett uppdrag pågår och efter att det avslutats kan vi komma att behandla personuppgifter i syfte att följa upp vår verksamhet, bedriva affärsutveckling och ta fram statistik. Statistik sammanställs alltid på en sådan nivå att den inte kan identifiera dig som registrerad. Vi kan komma att använda sådan statistik både för interna ändamål, t.ex. för att utvärdera kundnöjdhet eller ta fram rapportmaterial till ägare och ledning, och för externa ändamål, t.ex. för att ta fram rapporter på aggregerad nivå om företags lönsamhet. Vi kommer bevara denna information i högst tre år efter att avtalsförhållandet upphört.
8. Personuppgifter med anknytning till vår marknadsföring och erbjudanden (seminarium, evenemang, nyhetsbrev eller andra utskick)
8.1. Vems personuppgifter vi behandlar
- Kunder. Vi behandlar personuppgifter om dig som är kund till oss. I begreppet “kund” ingår du som är nuvarande kund till oss, men även i vissa fall du som tidigare har varit kund eller du som har eller har haft en koppling till en kund, t.ex. som ställföreträdare, styrelseledamot eller ägare.
- Övriga. Vi behandlar personuppgifter om andra personer vars personuppgifter är relevanta att behandla för de marknadsföringsändamål som beskrivs nedan. Det kan till exempel röra sig om dig som angivit att du vill prenumerera på nyhetsbrev, delta i event eller som har lämnat uppgifter via vår hemsida och bett att bli kontaktad i marknadsförings- eller försäljningssyfte eller för att du uttryckt intresse för en specifik fastighet, eller viss typ av fastigheter, som vi förmedlar. Det kan också vara du som är en prospektiv kund, vilket innebär att vi av andra skäl bedömt borde vara intresserad av våra tjänster.
8.2. Hur vi samlar in personuppgifter
För dig som är kund eller som söker kontakt med oss på eget initiativ samlar vi i första hand in den information du lämnar till oss. Vi kan också samla in information om dig som, genom företag eller själv, kan vara intresserad av våra tjänster från offentliga register. Dessutom kan vi samla eller köpa in personuppgifter från privata databaser, förutsatt att dessa databaser är lagliga och att vi har bedömt att vi får använda informationen i databasen.
8.3. Vilka personuppgifter vi behandlar, varför och hur länge
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av samtycke (Artikel 6(1)(a) och 9(2)(a) GDPR):
- För att kunna kommunicera med dig, skicka nyhetsbrev och marknadsföring. För detta ändamål behandlar vi de uppgifter du har lämnat till oss i din begäran, t.ex. namnuppgifter och kontaktuppgifter. Uppgifterna behandlas för detta ändamål till dess vi har hanterat din begäran eller, för t.ex. nyhetsbrev, när du uppgett att du inte längre vill ta emot sådana från oss. Beroende på vad som händer efter att vi haft kontakt med dig kan uppgifterna fortsätta att behandlas, t.ex. för att dokumentera ett uppdrag du har gett oss.
- För att hantera din anmälan till ett evenemang eller seminarium som vi anordnar. För detta ändamål behandlar vi de uppgifter du har lämnat till oss i din begäran, t.ex. namnuppgifter och kontaktuppgifter. Vid evenemang och seminarier kan vi komma att behandla känsliga personuppgifter om allergier och matpreferenser. Sådana känsliga personuppgifter har vi samlat in från dig i samband med att du anmälde dig till vårt evenemang eller seminarium. Vi sparar inte personuppgifter från evenemang, om vi inte har inhämtat samtycke om att få använda dem senare i ett visst bestämt syfte. Om du har lämnat ditt samtycke till sådan användning behandlar vi dina uppgifter tills du återkallar ditt samtycke eller, som längst, till dess att det på förhand bestämda syftet är uppnått.
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR):
- Om vi fotograferar och/eller filmar vid våra evenemang och seminarium behandlar vi uppgifter om dig som deltar i form av bilder och inspelat material. Sådant material används vid information om det genomförda eventet, t.ex. i våra sociala kanaler. Innan vi fotograferar vid ett event har vi som rutin att informera om att så kommer att ske och hur du ska gå till väga om du inte vill medverka på bild. Bilder som tas i dessa sammanhang sparas internt hos oss i sex månader efter fototillfället. Bilder som publiceras på sociala medier och hemsidor kan, beroende på omständigheterna, finnas kvar längre än så. Om du efter att publicering skett invänder mot att bilder på dig förekommer på sociala medier och hemsidor kommer vi i möjligaste mån att tillgodose ditt önskemål om att bilderna ska raderas. Observera dock att bilder på hemsidor och i sociala medier inte alltid är möjliga att radera fullt ut.
- För att kunna rikta marknadsföring och bedriva uppsökande försäljningsarbete. För det här ändamålet behandlar vi dels information som du har lämnat till oss, dels sådana offentligt tillgängliga uppgifter som vi kan ha samlat in enligt föregående avsnitt. Vi genomför riktad marknadsföring med stöd av en intresseavvägning och Ludvig & Co:s berättigade intresse av att upprätthålla en affärsrelation med dig och kommunicera med dig rörande information och evenemang som vi erbjuder som vi tror kan vara av intresse för dig. Uppgifter som behandlas för detta ändamål om dig som är en prospektiv kund raderas när det gått sex månader från det att du senast interagerade med innehåll från oss. För dig som är kund till oss, behandlas uppgifterna i upp till två år efter att kundförhållandet upphört. Beroende på vad som händer efter att vi skickat riktad marknadsföring till dig eller bedrivit ett uppsökande säljarbete kan uppgifterna fortsätta att behandlas för andra ändamål, t.ex. för att dokumentera ett uppdrag du har gett oss. Du kan när som helst meddela oss att du inte längre önskar att bli kontaktad för marknadsföringsändamål, t.ex. genom att klicka på avprenumerationslänkar i våra utskick. Då kommer vi att ta bort dig från framtida utskick.
- För att kunna föra ett spekulantregister och förmedla fastigheter som du kan vara intresserad av. För det här ändamålet behandlar vi namnuppgifter och kontaktuppgifter samt andra uppgifter som du har lämnat till oss för detta ändamål. Uppgifterna sparas i upp till två år från det att informationen samlats in för detta ändamål.
- För att ta fram statistiska uppgifter för marknadsföringsändamål. För det här ändamålet kan vi behandla samtliga kategorier av personuppgifter som du lämnar till oss, med undantag för känsliga eller särskilt skyddsvärda personuppgifter. Uppgifterna behandlas i syfte att ta fram information om våra kunder i aggregerad form. De anonymiseras innan analys sker och kan därefter inte knytas till någon enskild person eller företag.
9. Personuppgifter som behandlas i samband med ansökan om anställning
9.1. Vems personuppgifter vi behandlar
- Arbetssökande. Vi behandlar personuppgifter om dig som söker anställning eller praktikplats hos oss. Det kan både vara du som själv söker upp oss för att söka anställning eller praktikplats, och dig som vi själva söker upp för att höra om du vore intresserad av att söka anställning hos oss.
I samband med att du accepterar en anställning hos oss informerar vi om vår behandling av personuppgifter av anställda.
9.2. Hur vi samlar in personuppgifter
Vi samlar in personuppgifter via vårt rekryteringsverktyg TeamTailor. Uppgifterna samlas in från dig som använder verktyget eller på andra sätt deltar i vår rekryteringsprocess.
Vi kan också samla in personuppgifter från tredje part, som sociala medier och andra offentliga källor. Detta kallas ”sourcing” och utförs manuellt av våra anställda eller automatiskt i TeamTailor när du använder den tjänsten och t.ex. godkänner att den inhämtar information från din LinkedIn-profil.
I vissa fall kan våra befintliga anställda lämna rekommendationer om potentiella kandidater för rekrytering. När det sker förser våra anställda oss med den potentiella kandidatens personuppgifter. I de fallen registreras du som potentiell kandidat i TeamTailor och kommer att informeras om att vi behandlar personuppgifter. Den potentiella kandidaten har möjlighet att motsätta sig fortsatt behandling av personuppgifter.
9.3. Vilka personuppgifter vi behandlar
Vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss i dina ansökningshandlingar och de uppgifter som kan samlas in med de metoder som beskrivs under rubriken ”Hur vi samlar in personuppgifter”. Sådana uppgifter omfattar namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, eventuell bild, utbildning, utbildningsbetyg, arbetsbetyg och yrkeserfarenhet och andra uppgifter du lämnar om dig själv i din ansökan. Vi genomför tester för vissa kandidatkategorier. I de fallen lämnar vi information om behandlingen av sådana personuppgifter innan testet inleds och ber om ditt samtycke till behandlingen.
Att lämna dina personuppgifter i en rekryteringsprocess är inte ett lagkrav, men utan personuppgifterna kan vi inte bedöma en ansökan om anställning eller praktikplats hos oss.
9.4. Varför vi behandlar personuppgifter
För följande ändamål behandlar vi personuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter och iaktta våra rättigheter inom arbetsrätten (Artikel 6(1)(c) och 9(2)(b) GDPR):
- Om vi skulle bli föremål för anspråk enligt diskrimineringslagen behandlar vi dina personuppgifter för att kunna tillvarata våra rättigheter. De personuppgifter vi behandlar för detta ändamål behandlas i två år efter avslutad rekryteringsprocess.
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR):
- För att bedöma och överväga olika kandidater utifrån erfarenheter, meriter och studieresultat.
- För att administrera kallelse och bokning av tid för intervju(-er).
- För att samla in och granska ditt CV, personliga brev, betyg, examensbevis och eventuella andra ansökningshandlingar.
- För att förbereda fullgörandet av ett anställningsavtal med dig, om du när rekryteringsfasen avslutas går vidare till att bli erbjuden och accepterar en anställning hos oss. Vår bedömning är att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att vi på Ludvig & Co ska kunna rekrytera nya medarbetare till vår verksamhet.
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke (Artikel 6(1)(a) och 9(2)(a) GDPR):
- För att genomföra rekryteringstester som utgör en del av rekryteringsförfarandet.
- För att spara dina uppgifter i en kandidatpool för framtida anställningar som kan passa dig.
9.5. Hur länge sparar vi personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge som vi behöver dem. Vissa personuppgifter tas bort direkt, andra sparas olika lång tid beroende på vad uppgifterna ska användas till och våra skyldigheter enligt lag. Vi sparar CV och ansökan till ledig tjänst, samt kommunikation i samband med rekrytering som längst i två år (bland annat för att kunna möta eventuella anmälningar om diskriminering). Samtycker du till fortsatt behandling av dina personuppgifter för framtida rekryteringsmöjligheter kommer vi att behandla dina uppgifter för detta ändamål till dess att du återkallar ditt samtycke eller ändamålet upphört.
När vi inte längre behöver uppgifterna raderar eller anonymiserar vi dem på ett säkert sätt.
10. Personuppgifter rörande dig som är anhörig till anställda, konsulter eller praktikanter
10.1. Vems personuppgifter vi behandlar
Vi behandlar personuppgifter om dig som är anhörig till någon av våra anställda, konsulter eller praktikanter.
10.2. Hur vi samlar in personuppgifter
Vi samlar in personuppgifter om dig från din anhöriga som är anställd, konsult eller praktikant hos oss.
10.3. Vilka personuppgifter vi behandlar
- Grundläggande information/kontaktuppgifter så som ditt namn och ditt telefonnummer.
- Information om barns namn och födelsedatum.
- Andra uppgifter som din anhöriga lämnar och som vi bedömer är nödvändiga och relevanta.
10.4. Varför och hur länge vi behandlar personuppgifterna
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR):
- Nödsituationer. För att kunna kontakta en anhörig till våra anställda, konsulter och praktikanter vid en nödsituation. Uppgifter som vi sparar för detta ändamål raderas om din anhörigas anställning upphör, eller tidigare om din anhöriga meddelar att uppgifterna ska raderas.
För följande ändamål behandlar vi personuppgifter för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser och iaktta våra rättigheter inom arbetsrätten (Artikel 6(1)(c) och 9(2)(b) GDPR):
- Administrera din anhörigas anställning/konsultuppdrag/praktik.
- För att hantera frånvaro som föräldraledighet eller vård av barn.
Uppgifter som vi sparar för dessa ändamål kan sparas som längst till och med utgången av det sjunde året efter avslutande av anställningen, om uppgifterna är en del av vårt bokföringsmaterial.
11. Personuppgifter rörande anställda eller uppdragstagare hos leverantörer
11.1. Vems personuppgifter vi behandlar
- Leverantörers anställda. Vi behandlar personuppgifter om dig som är anställd eller uppdragstagare hos någon av våra leverantörer eller samarbetspartners och som har kontakt med oss i denna egenskap.
- Leverantörer som är enskilda näringsidkare. Vi behandlar personuppgifter om dig som är leverantör till oss och som är enskild näringsidkare.
11.2. Hur vi samlar in personuppgifter
Vi samlar in personuppgifter i samband med det affärsförhållande som finns mellan oss och din arbetsgivare eller uppdragsgivare eller som du lämnar till oss inom ramen för affärsförhållandet.
11.3. Vilka personuppgifter vi behandlar
Vi behandlar personuppgifter som namn, titel, kontaktuppgifter, arbetsgivare eller, i förekommande fall, uppdragsgivare. För dig som är enskild näringsidkare behandlar vi också ditt personnummer, eftersom det utgör organisationsnummer i den enskilda firman.
11.4. Varför och hur länge vi behandlar personuppgifterna
För följande ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR) eller för att fullgöra avtalsförpliktelser (Artikel 6(1)(b) GDPR):
- För fakturahantering, betalning och administration av avtalsförhållandet med din arbetsgivare/uppdragsgivare hantering av leveranser samt kontakt och kommunikation. Vårt berättigade intresse är att kunna administrera avtal och fullgöra våra skyldigheter gentemot våra leverantörer (din arbetsgivare eller uppdragsgivare). Personuppgifterna sparas så länge som avtalet mellan oss och din arbetsgivare/uppdragsgivare är aktivt och upp till tio år därefter i syfte att vi ska kunna fastställa eller göra gällande ett rättsligt anspråk med anledning av vår affärsrelation med din arbetsgivare. Om du har en leverantörsrelation med oss i egenskap av enskild näringsidkare är den rättsliga grunden för behandlingen i stället fullgörande av avtalsförpliktelser.
För följande ändamål behandlar vi personuppgifter för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser (Artikel 6(1)(c) GDPR):
- Vi behandlar personuppgifter om leverantörers anställda för bokföringsändamål, exempelvis avseende fakturering eller betalning av tjänster eller produkter. Sådana uppgifter lagras i sju år efter räkenskapsårets utgång, i enlighet med kraven i bokföringslagen.
12. Var lagras dina personuppgifter och hur skyddas dina personuppgifter av oss?
Dina personuppgifter lagras huvudsakligen i IT-infrastruktur hos oss eller i IT-infrastruktur som tillhandahålls av ett av våra personuppgiftsbiträden, med vilka vi har ingått ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Vi är måna om att skydda din integritet. Därför använder vi IT-system som ska skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har rätt att få tillgång till uppgifterna.
13. Vem delar vi dina personuppgifter med?
För att vi ska kunna bedriva vår verksamhet behöver vi dela dina personuppgifter med andra. Vi säkerställer att de vi delar personuppgifter med behandlar dem i enlighet med detta integritetsmeddelande, till exempel genom att ingå avtal (t.ex. datadelningsavtal eller personuppgiftsbiträdesavtal) med mottagarna. De avtalen inkluderar lämpliga avtalsmässiga, legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifter behandlas med en adekvat skyddsnivå och i enlighet med gällande lag.
Leverantörer och underleverantörer (personuppgiftsbiträden)
I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med leverantörer och underleverantörer som är s.k. personuppgiftsbiträden till oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner.
Vi använder oss av personuppgiftsbiträden för att få tillgång till tjänster och funktionalitet som andra företag erbjuder och som vi inte själva har. Ludvig & Co har ett berättigat intresse att kunna få tillgång till dessa tjänster och funktionalitet (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vi säkerställer att den behandling det innebär är nödvändig för att uppfylla vårt intresse, och vi bedömer att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade i detta syfte. Du har rätt att invända mot denna behandling, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall.
Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
- Betallösningar (banker och andra betaltjänstleverantörer).
- Marknadsföring (t.ex. print och distribution, sociala medier, mediebyråer och reklambyråer, annonseringspartners).
- IT-tjänster (företag som hanterar drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar samt företag som levererar programvaror med support).
- Underkonsulter inom både arbete med direkt leverans av tjänster till kunder och indirekt genom t.ex. administrativa eller strategiska arbetsuppgifter inom Ludvig & Co:s verksamhet.
Företag som ingår i Ludvig & Co-koncernen
Vi kan dela personuppgifter med företag som ingår i Ludvig & Co-koncernen.
Vi behöver dela personuppgifter med andra koncernbolag för att kunna tillhandahålla tjänster och funktionalitet till dig, t.ex. för att vissa av våra stödfunktioner är förlagda till Ludvig & Co AB medan specialistkompetens och/eller avtalet med dig kan finnas i ett annat koncernbolag. Vi har ett berättigat intresse att kunna få tillgång till dessa tjänster och funktionalitet (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vi säkerställer att den behandling det här innebär är nödvändig för att uppfylla vårt intresse, och vi bedömer att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade i detta syfte. Du har rätt att invända mot denna behandling, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall.
En person du har gett fullmakt till eller som av annan orsak får företräda dig
Vi kan dela dina personuppgifter med en person du har gett fullmakt till eller som av någon annan orsak, t.ex. att de utsetts till god man, får ta del av dessa. Det gör vi för att förenkla din kontakt med oss (genom ombud), baserat på ditt samtycke (Artikel 6(1)(a) GDPR).
Myndigheter
Vi kan komma att lämna ut personuppgifter till olika myndigheter, t.ex. Polisen, Länsstyrelsen, Skatteverket, Kronofogden eller andra myndigheter och domstolar.
Vi delar personuppgifter med myndigheter när vi enligt lag är skyldiga att göra det, eller i vissa fall om du gett oss i uppdrag att göra det, t.ex. om det krävs för att administrera skatteavdrag eller motverka brott. Vi har t.ex. en rättslig skyldighet att lämna information relaterat till åtgärder mot penningtvätt och terrorismfinansiering. Beroende på myndighet och vilket exakt syfte vi har med att lämna ut information är den rättsliga grunden en skyldighet att följa lag (Artikel 6(1)(c) GDPR), att fullgöra avtalet med dig (Artikel 6(1)(b) GDPR), eller att vi har ett berättigat intresse att kunna skydda oss från brott (Artikel 6(1)(f) GDPR).
Avyttring av verksamhet eller tillgångar
Om vi säljer verksamhet eller tillgångar kan vi komma att lämna dina personuppgifter till en potentiell köpare. Ett sådant utlämnande innebär alltid att vi tecknat avtal med den potentiella köparen om att behandla den information den mottager med strikt sekretess.
Vi har ett berättigat intresse att kunna genomföra dessa transaktioner (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vi säkerställer att den behandling det här innebär är nödvändig för att fullfölja vårt intresse, och vi bedömer att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade i detta syfte. Du har rätt att invända mot denna behandling, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall.
Andra personuppgiftsansvariga
Vi kan också lämna ut personuppgifter till andra mottagare än de som angivits ovan, t.ex. för att du har bett oss att göra det, för att utföra kvalitetskontroller, följa tillämpliga lagar, samt för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk (t.ex. inkassoföretag, konkursförvaltare, försäkringsbolag eller juridiska ombud). Beroende på myndighet och vilket exakt syfte vi har med att lämna ut information är den rättsliga grunden en skyldighet att följa lag (Artikel 6(1)(c) GDPR), att fullgöra avtalet med dig (Artikel 6(1)(b) GDPR), eller att vi har ett berättigat intresse att kunna skydda oss från brott (Artikel 6(1)(f) GDPR).
Exempel på andra personuppgiftsansvariga är:
- Annonseringspartners i fastighetsförmedlingsuppdrag, t.ex. Hemnet och Booli.
- Rekryteringsföretag vi samarbetar med.
- Försäkringsbolag, bank, inkassobolag, revisorer m.fl., i enlighet med instruktioner från dig.
- Banker, inkassoföretag, försäkringsbolag eller andra aktörer som är nödvändiga för att tillvarata Ludvig & Co:s rättsliga intressen.
14. Överföring av personuppgifter till tredje land
Vi och våra leverantörer och underleverantörer behandlar främst dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från EU-kommissionen om att tredjelandet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller att vi genom lämpliga skyddsåtgärder säkerställer att dina rättigheter skyddas, till exempel genom att vi tillsammans med biträdet undertecknat EU-kommissionens standardavtalsklausuler för att motivera överföringen och att landet kan garantera ett tillfredsställande skydd enligt dataskyddsbestämmelserna. Vi kan även komma att behandla personuppgifterna utanför EU/EES om det krävs enligt lag.
15. Är du föremål för profilering och/eller automatiserade beslut?
Med profilering avses automatisk behandling av personuppgifter som används för att bedöma vissa personliga egenskaper hos en fysisk person, i synnerhet för att analysera eller förutsäga exempelvis dennes ekonomiska situation, personliga preferenser, intressen och vistelseort.
Vi utför profilering av dig som är kund till oss. Vi gör det genom att dels utvärdera dig som kund i förhållande till olika kriterier som vi ställer upp, t.ex. var du finns geografiskt eller vilka tjänster du har uttryckt intresse för, dels genom att jämföra dina uppgifter med de uppgifter vi har om våra andra kunder. Det kan till exempel röra sig om att jämföra vilka tjänster andra jämförbara kunder köper. Syftet med den profilering vi genomför är att vi på ett bättre sätt ska kunna anpassa vår rådgivning till dig. Profileringen innebär ingen betydande påverkan på dig som kund.
Vi använder profilering för att;
- kunna anpassa vår rådgivning till behov som vi bedömer att du har, och;
- kunna leverera anpassad marknadsföring till dig.
Har du frågor om hur profileringsprocessen går till kan du kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du nedan under avsnitt 20. Du kan när som helst invända mot vår profilering för marknadsföring genom att kontakta oss (och vi kommer då att sluta med profilering för marknadsföring). Du kan också avsluta vår profilering för våra tjänster genom att säga upp ditt uppdragsavtal med oss.
Du som omfattas av detta integritetsmeddelande kommer inte att vara föremål för automatiserade beslut enligt Artikel 22 i GDPR.
16. Cookies
Om du besöker vår webbsida samlas personuppgifter in genom att vi använder cookies som samlar in information på och från din webbläsare. Läs mer om hur vi hanterar cookies.
17. Dina rättigheter och hur du utövar dem
Som utgångspunkt har du rätt att veta vad vi gör med dina personuppgifter, varför de behandlas, under vilken tidsperiod behandlingen pågår, vilka som tar del av personuppgifterna och vilka konsekvenser behandlingen får. Ludvig & Co:s verksamhet är inriktad på redovisning, företagsrådgivning, juridisk rådgivning och fastighetsförmedling. Det innebär att vi i de allra flesta fall är förhindrade av lag eller branschregler att förmedla information om våra uppdrag till andra än våra kunder. Dina rättigheter enligt dataskyddsbestämmelserna kan omfattas av vissa undantag, eller så kan det finnas vissa krav för att du ska kunna utöva rättigheterna. Vi kommer att tillmötesgå din begäran att utöva dina rättigheter i den utsträckning som vi är skyldiga att göra det enligt dataskyddsbestämmelserna.
Nedan följer en mer utförlig beskrivning av dina rättigheter. För att utöva dina rättigheter kan du kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du längst ner i detta integritetsmeddelande under avsnitt 20. Du kan utöva dina rättigheter genom att ringa eller skicka e-post eller brev, men som utgångspunkt ska din begäran om att utöva dina rättigheter vara skriftlig och innehålla tillräckliga uppgifter för att vi ska kunna säkerställa att begäran görs av och uppgifter lämnas ut till en behörig person. Därför kan vi, beroende på vilken rättighet du ber att få utöva, begära att du inkommer med kompletterande information.
17.1. Rätt till tillgång
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar dina personuppgifter, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett så kallat registerutdrag. Du kan t.ex. ha rätt att se ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av personuppgifter som behandlingen avser.
17.2. Rätt till rättelse
Du har rätt att begära rättelse av den information som du anser vara felaktig eller ofullständig. Det kan t.ex. röra sig om felaktiga telefonnummer, efternamn eller liknande. Begäran ska vara skriftlig och innehålla uppgift om vem du är (namn, personnummer, adress) samt vilka personuppgifter som enligt dig ska rättas.
17.3. Rätt att återkalla ditt samtycke
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke till behandlingen med framtida verkan. Det ska klart och tydligt framgå av återkallandet vem du är (namn, personnummer, adress) och vad det återkallade samtycket avser.
17.4. Rätt att invända mot behandling för direktmarknadsföringsändamål
Du har även rätt att, när som helst, invända mot vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du inte vill att vi kontaktar dig för direktmarknadsföring av våra produkter och tjänster kan du kontakta oss genom att ringa, skicka e-post eller brev.
Det ska klart och tydligt framgå vem du är (namn, personnummer, adress) och att du vill bli avregistrerad från direktmarknadsföring.
Vill du inte ha våra e-postutskick kan du med enkelhet klicka på avregistreringslänken i e-postutskicket.
17.5. Rätt att invända mot behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse
Du har rätt att invända mot behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har invänt mot behandlingen, om vi kan visa att vi har tvingande, berättigade skäl för behandlingen. Om du gör en invändning kommer vi att pröva den mot de skäl vi har att fortsätta behandla dina personuppgifter.
17.6. Rätt till radering
Du har rätt att utan onödigt dröjsmål få personuppgifter raderade om någon av följande förutsättningar gäller:
- Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de behandlats för.
- Om behandlingen grundar sig enbart på ditt samtycke och du återkallar detta.
- Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas.
- Om du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse.
- Om personuppgifter inte har behandlats enligt dataskyddsbestämmelserna.
- Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
Begäran ska vara skriftlig och innehålla uppgift om vem du är (namn, personnummer, adress) samt vilka personuppgifter du anser ska raderas tillsammans med en grund till varför detta ska göras.
Om personuppgifter raderas, kommer vi att underrätta dem som vi har lämnat ut personuppgifter om dig till, om att denna radering har ägt rum. Detta gäller dock inte om det skulle visa sig omöjligt eller innebära en alltför betungande insats. Vi kommer även, på din begäran, att informera dig om till vem informationen har lämnats ut.
17.7. Rätt till begränsning
Du kan också begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas (fryses). Den rätten har du om du anser att de personuppgifter vi behandlar om dig inte är riktiga, om behandlingen skulle vara olaglig eller om vi inte längre behöver spara eller behandla uppgifterna men om du samtidigt trots detta behöver uppgifterna för att kunna göra gällande rättsliga anspråk. Rätten till begränsning av behandlingen gäller också om du invänt mot behandlingen av dina uppgifter fram tills att vi hanterat din invändning.
17.8. Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få en kopia på de personuppgifter vi behandlar som rör dig i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, samt rätt att få överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Vidare innebär rätten till dataportabilitet att du som registrerad har rätt att instruera Ludvig & Co att direkt överföra den relevanta informationen till den andra personuppgiftsansvarige, förutsatt att det finns tekniska möjligheter för detta.
Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast de fall då du har lämnat ditt samtycke till personuppgiftsbehandlingen eller om behandlingen behövs för att kunna fullgöra det avtal du har ingått med oss och detta sker automatiserat. Däremot har du inte rätt att flytta dina uppgifter om vi behandlar dessa på grund av berättigat intresse eller skyldighet enligt lag.
17.9. Rätt att anmäla överträdelse eller inge klagomål
Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande dataskyddsbestämmelser eller i övrigt har synpunkter på vår behandling av dina personuppgifter, bör du snarast anmäla det till dso@ludvig.se, eller till vår adress som framgår under ”Kontaktuppgifter” i avsnitt 20 nedan. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) enligt nedan:
Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114, 104 20 Stockholm
imy@imy.se
18. Ändringar i vårt integritetsmeddelande
Vi kan komma att göra ändringar i vårt integritetsmeddelande. Den senaste versionen av integritetsmeddelandet finns alltid på ludvig.se. Information om hur vi behandlar personuppgifter för dig som är anställd, konsult eller praktikant hos oss görs tillgänglig för dig i samband med att du inleder din anställning, konsultuppdrag eller praktik hos Ludvig & Co.
19. Mer information om dataskyddsbestämmelserna
Du hittar mer information om GDPR och dess innehåll genom att besöka följande länkar:
- Integritetsskyddsmyndighetens webbplats
- GDPR i fulltext
- Sveriges kompletterande bestämmelser till GDPR: Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning
20. Kontaktuppgifter
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller vill komma i kontakt med oss med anledning av vår personuppgiftsbehandling, kan du, oavsett vilket koncernbolag det berör, göra detta genom att kontakta oss enligt nedan:
Ludvig & Co AB (559136–6140)
Franzéngatan 6
112 51 Stockholm
Tel: 0771-27 27 27
E-post: dso@ludvig.se
Detta integritetsmeddelande uppdaterades 2025-01-21.
Version: 2025.1